26 januari 2016
online trends

De digitale marketing ontwikkelt zich in een razend snel tempo. In de laatste jaren alleen al hebben we grote veranderingen gezien in online adverteren en webdesign.

Op welke digitale marketing trends moet je letten in 2016?

1. Responsive website
Het verkeer via een desktop computer wordt steeds minder en het aandeel mobiele gebruikers neemt elk jaar toe. Deze trend zal ook in 2016 doorzetten. Google heeft zijn algoritme hiervoor al in april 2015 aangepast. Websites die op een juiste manier geoptimaliseerd zijn voor mobiel worden hoger geplaatst in zoekresultaten.
Daarom zullen nieuwe websites steeds meer responsive worden gebouwd. Een responsive websites past zichzelf aan naar bezoek via mobiel, tablet of PC. Het leek een nice to have, maar is inmiddels een noodzaak!

2. Indexering van apps
Als gevolg van de groei van mobile is ook het gebruik van apps sterk toegenomen. Google biedt de mogelijkheid aan om een app te indexeren. Dit zal de algoritmes voor de ranking steeds complexer maken. We zijn nog niet zover dat apps de websites compleet vervangen, maar de app zal het komende jaar veel aandacht krijgen.

3. SEO - Content marketing – Digitale assistenten
Search Engine Optimization en Search Engine Advertising zijn populaire manieren om meer bezoekers te genereren. Deze ontwikkelen zich wat veel marketeers noemen, in content marketing. Algoritmes van zoekmachines worden steeds geavanceerder, ze filteren continu welke content het systeem manipuleert en welke content oprecht nuttig is voor de gebruiker.
Maar heb je ook gedacht aan de opkomst van digitale assistenten zoals Siri en Cortane? Dit zal tot een nieuw soort optimalisatie leiden. De digitale assistenten maken gebruik van traditionele zoekmachines om informatie te vinden.

4. Video advertenties
In 2015 hebben video advertentie bewezen dat ze een belangrijke rol spelen in online marketing. Dit laat zien dat het internet zich ontwikkelt en zo ook de manier waarop wij content consumeren. Andere manieren van content zoals blogs, zullen een medium blijven in content marketing, maar video advertenties weten gebruikers aan te trekken in hogere snelheid.

Recente studies laten zien dat bezoekers tot twee minuten langer op een site blijven als er een video advertentie wordt getoond.

5. Ontwerp en snelheid
Als we kijken naar de websites die het beter doen dan andere, heeft dat niet alleen te maken met content, maar ook omdat ze hun content op de meest efficiënte en effectieve manier presenteren.
Dit betekent dat de manier waarop de site is ontworpen en hoe snel deze laad, een belangrijke rol spelen in het genereren van leads.
Je zal zien dat de sites die in 2016 herontworpen worden, niet alleen nuttige content zullen bevatten, maar ook content dat visueel aantrekkelijk is en snel laad op welk scherm dan ook. Het optimaliseren van de snelheid van je website heet ook wel flat web design. Google hecht hier ook steeds meer waarde aan, maar voor de bezoekers is het net zo prettiger natuurlijk

6. Geen one page scroll websites meer
Wanneer alle content op een pagina wordt geladen, gaat dit ten koste van de snelheid van de website. Dit is voornamelijk het geval als er veel gebruik gemaakt wordt van afbeeldingen of parallax effecten. Maar voor de leesbaarheid kan het ook prettiger zijn om de inhoud in verschillende pagina’s te verdelen.

7. Cinemagraph
Een cinemagraph is een foto met een (subtiel) bewegend element erin verwerkt. Hierdoor wordt er nieuw leven geblazen in het gebruik van GIFs op het internet.
Omdat er steeds meer bewegend beeld wordt gebruikt op beeldschermen in openbare ruimte maar ook op social media denken wij dat dit enorm zal toenemen.


Dit zijn de belangrijkste trends die wij verwachten in het komende jaar. Er liggen enorm veel mogelijkheden en hoe eerder je inspeelt op de het gedrag van je bezoekers hoe sneller je marketing resultaten zullen verbeteren.

cola

Bron: Hongkiat

Gerelateerde berichten

Trends in communicatie en marketing 2015

13/01

De crisis is voorbij. De puinhopen kunnen opgeruimd worden. Grote bedrijven die niet om konden vallen zijn er niet meer. En er was niets dat dat tegen kon houden.

In de tussentijd heeft de consument h...

artikel lezen