20 juni 2013

De pay-off, misschien wel één van de belangrijkste zinnen in je hele communicatie. Een pay-off is een korte zin of verzameling woorden waarmee je de essentie van jouw bedrijf vertelt. Met een pay-off zeg je wat je doet en onderscheid je je van je concurrenten. En natuurlijk vertel je hiermee waarom klanten voor jou moeten kiezen. De pay-off wordt gebruikt als toevoeging op de bedrijfsnaam. En dat is in deze wereld van afkortingen, initialen en mooie kreten bijna een noodzakelijk kwaad. Als de naam niet gelijk duidelijk maakt waar jij voor staat, kan een pay-off voor verduidelijking zorgen en je merk versterken.

afbeeldinging roeper

Wanneer 'staat' een goede pay-off?

Het is belangrijk dat een pay-off aanslaat. Een goede, verrassende pay-off blijft hangen. Vaak ook een dubbele bodem, meerdere betekenissen of een klankrijm. En daarmee bereik je dus je doel. Ik neem mijn kinderen maar als graadmeter. Op de achterbank worden vaak de reclames al vroegtijdig afgerond. Deze week bij Kruidvat….en ik hoor het geweld al achter me: Steeds verrassend altijd voordelig.

Maar hoe kom je daar nou op? Gewoon, door bij het begin te beginnen.

Een goede pay-off is:

  • uniek – en dus niet uitwisselbaar met jouw concurrenten
  • duidelijk – je hoeft dus niets uit te leggen en kent geen ‘moeilijke’ woorden
  • onderscheidend – en zegt wat jij (anders) doet
  • relevant – en gaat over wat jij doet
  • herkenbaar – en wordt consequent gebruikt. Dus heb je een keuze gemaakt? Hou hier dan aan vast.

En dan nog even een paar voorbeelden die je wellicht kent:

  • KPN – Sluit je aan
  • Red Bull – Geeft je vleugels
  • Interpolis – Glashelder
  • Nokia – Connecting people

Een pay-off werkt niet altijd en kan soms ook echt zijn doel voorbij schieten, omdat ze niet voldoen aan bovengenoemde criteria. Een paar voorbeelden van pay-offs die hun doel in het verleden misten:

  • Hans Anders – Ik zou niet anders willen
  • C&A – Niets houdt je tegen

Helaas kom ik regelmatig pay-offs tegen die niets toevoegen. Zoals ‘Advies en Onderhoud’ (van wat?) zeggen niets over jou, voegen helemaal niets toe en versterken dus ook niet je naam of merk. Dan schiet je dus je doel voorbij en gaat dit niet voor je werken.

Ik ben ervan overtuigd dat een pay-off kan werken. Als hij natuurlijk aan de eerder beschreven criteria voldoet. Ik ben benieuwd welke pay-off jij voor jouw bedrijf gebruikt. Ik zou het erg leuk vinden als je dit wilt delen in het commentaarveld hieronder.

En heb je een creatieve en kritische blik nodig voor het bedenken van een pay-off? Bel of mail me dan gerust! Ik help je graag!

Bron afbeelding: datzijnmijnwoorden.nl

Gerelateerde berichten

Content marketing: wie geeft, ontvangt!

31/07

Toen ik vorige week weer een kleurrijke sticker op een brievenbus zag met NEE geen collecteurs, NEE, geen verkopers en NEE geen geloofovertuigers en JA wel lekker rustig zo realiseerde ik hét me weer:...

artikel lezen

Heeft jouw bedrijf overkoepelende kernwaarden; oftewel een kapstok?

13/06

En nee, dan bedoel ik niet een kapstok in de ontvangsthal. Ik bedoel een beschreven bedrijfskarakter, een overkoepelende boodschap waar je al je communicatie aan ophangt. Als je een juiste en duidelij...

artikel lezen