18 juni 2013
4265241

Communicatiemiddelen ontwerpen we voor mensen. Als we bij het opstellen hiervan onze gebruiker centraal stellen heeft de boodschap meer resultaat. We hebben het dan over user centered design.

Om te weten waar de specifieke behoeftes van de gebruikers liggen, worden zogenaamde personas gecreëerd (ook wel archetypes genoemd). Ze worden veel gebruikt bij het gebruiksvriendelijk maken van IT-oplossingen, en dan met name van de gebruikersinterface ervan.

Persona’s worden opgesteld aan de hand van doelgroeponderzoek, waarna een beperkt aantal typerende gebruikers wordt gedefinieerd. Deze gebruikers bestaan niet echt, maar omwille van de doeltreffendheid van het gebruik van personas, worden deze wel als zodanig beschreven. Dit betekent dat een persona wordt omschreven in termen van onder andere demografie, behoeften, biografie, voorkeuren en soms zelfs foto’s. (bron Wikipedia)

Hoe stel je persona’s op?

Oké, we gaan aan de slag met het opstellen van persona’s, maar welke informatie heb je nodig. Vanuit het niets persona’s opstellen kan vrij lastig zijn. Zeker wanneer je er voor de eerste keer mee aan de slag gaat. Om dat proces te vereenvoudigen is het raadzaam om te kijken naar de vier typen gebruikers zoals opgesteld door Roy Williams. Deze vier typen van gebruikers komen uit de MBTI. De MBTI (Meyer Briggs Type Indicator) is een psychologische vragenlijst waarmee voorkeuren van mensen worden blootgelegd. Het is een methode die al meer dan 50 jaar bestaat en jaarlijks door 2 miljoen mensen wordt ingevuld. Uit deze MBTI volgen 16 verschillende types. Williams heeft deze omgevormd naar 4 types welke we kunnen gebruiken bij het opstellen van persona’s.

  • De competitieve bezoeker
  1. Beslist snel op basis van feiten
  2. Kijken bij bezoek naar geloofwaardigheid en hoe de aanbieder helpt doelen te bereiken
  • De spontane bezoeker
  1. Kiest op basis van emotie
  2. Wil graag een product wat naar eigen wens kan worden aangepast
  3. Goede service is belangrijk
  4. Gevoelig voor aanbiedingen en acties
  • De humanistische bezoeker
  1. Beslist op basis van emotie maar zeker weldoordacht
  2. Ervaringen van anderen zijn belangrijk
  3. Wil graag de aanbieder kennen
  • De methodische bezoeker
  1. Beslist langzaam en op basis van feiten
  2. Benieuwd naar het hele proces
  3. Maakt bewuste keuzes en wil graag bewijzen en garanties

Gebruik maken van deze basispersonas zal helpen om personas voor je eigen bedrijf op te stellen. Waar je nog meer op moet letten probeer ik te duiden door de volgende 7 tips.

Tip 1: Persona’s bestaan ook buiten het internet

Het gebruik van persona’s wordt vaak gekoppeld aan het internet. Bij het opstellen van een nieuwe website of andere online communicatiemiddelen zijn we vaker het gebruik van persona’s. Dat betekent echter niet dat we persona’s alleen in die situaties kunnen gebruiken. Bij ieder communicatietraject in de toekomst kan je jouw persona’s inzetten.

Tip 2: Een persona kun je tegenkomen op straat

Bij het opstellen van persona’s is het altijd van belang om een vraag in het achterhoofd te houden. Kan ik deze persoon tegenkomen op straat? Staat deze persoon in het telefoonboek vermeld? Wanneer je op deze vragen nee moet antwoorden of twijfelt betekent dit dat je persona niet realistisch is. En een onrealistisch persona, zo simpel is het, kun je natuurlijk niet inzetten voor toekomstige communicatie.

Tip 3: Jouw persona heeft ook eigenschappen die je minder interesseren

Zorg voor een brede blik bij het opstellen van je persona’s. Beschrijf niet alleen onderwerpen die gelinked zijn aan je bedrijf. Deze onderwerpen geven natuurlijk wel een goed beeld, maar wanneer je enkel deze informatie beschrijft zal je persona vrij vlak blijven. Informatie die in eerste instantie niets met je bedrijf te maken heeft kan wel helpen om een beter beeld van je persona te krijgen. Het zorgt er daarnaast ook dat je persona meer tot leven komt en je deze als bedrijf meer kan omarmen.

Tip 4: Beschrijf de vaardigheden van jouw persona’s

Als we de gebruiker centraal stellen moeten we natuurlijk ook weten hoe deze verschillende media gebruikt. Wanneer er sprake is van een mobiele website die ontwikkeld gaat worden kun je bijvoorbeeld de volgende vragen stellen;

  • Bezit mijn persona een smartphone
  • Welke websites bezoekt mijn persona (bijv. nu.nl / marktplaats.nl / tvgids.nl)
  • Gebruikt mijn persona de smartphone voor online aankopen
  • Welke Apps heeft mijn persona op de smartphone geïnstalleerd staan

Ook al lijkt die laatste vraag wellicht minder relevant. Het kan wel veel zeggen over de intensiteit van gebruik van het apparaat. Door beter te weten welke kennis je persona bezit kan ontwerp en functionaliteit hierop worden aangepast.

Natuurlijk geld dat niet alleen voor online oplossingen. Voor bijvoorbeeld een catalogus kan er net zo goed worden gekeken naar de gebruiker.

Tip 5: De perfecte persona bestaat niet

Wanneer je een persona opstelt kan het goed dat deze eigenschappen bevat welke niet positief aansluiten bij je bedrijf. Een persona is vooraf nooit je ideale klant. Juist door dit te beseffen kun je een beter beeld krijgen in wat je kan doen om er mogelijk wel een ideale klant van te maken.

Tip 6: Niemand kent je klant beter dan je klant zelf

Vaak zien we dat bedrijven aan de slag gaan met informatie welke ze zelf hebben van hun klanten. Het kan een goede basis zijn, maar wanneer mogelijk doe altijd onderzoek. Niemand kan beter de behoeftes van je klant uitleggen als je klant zelf. Zorg voor goede vragen en leg deze voor aan diverse klanten om zo een beter beeld van je klanten te krijgen.

Tip 7: Mijn persona’s zijn klaar, wat nu!?

Persona’s zijn niet oneindig houdbaar. Dat betekent dat je aandacht moet blijven besteden aan je persona’s en kijken of ze actueel blijven. Wanneer je tijd hebt geïnvesteerd in je persona’s wil je natuurlijk niet dat ze na verloop van tijd in de kast verdwijnen. Hou ze actueel door ze in the picture te houden bij de mensen die dagelijks met ze te maken hebben. Stel bijvoorbeeld een verjaardag voor een persona in of stuur een kaart als ze met vakantie gaan. Plan op zo’n manier meerdere momenten in het jaar dat je persona’s sowieso onder de aandacht komen.

Meer weten over personas, usability of interactie ontwerp in het algemeen? Ik vertel je er graag meer over!

Gerelateerde berichten

Hoe maak je een persona? Maak je doelgroep levendig met personas

17/12

Vroeger, ja vroeger was het gemakkelijk. Een middenklasse gezin ging boodschappen doen bij Albert Heijn, reed een Opel en kocht een iets duurder kaartje voor een voetbalwedstrijd. En als je minder ver...

artikel lezen

Wat is jouw steentje? Vernieuwend communiceren vanuit kernwaarden

25/02

De gemiddelde Nederlander ontvangt duizenden commerciële prikkels per dag. Met 2 beeldschermen in de hand, zappend van televisie naar YouTube en van iPad naar folder probeert hij ze te ontwijken. Hij ...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring