01 juli 2013

Je hebt besloten om een blog te schrijven voor je bedrijf. Daar zijn goede overwegingen voor. In dit artikel '7 tips voor het schrijven van een zakelijk blog' wil ik je inspiratie en praktische tips geven om resultaat te halen uit je blog.

zakelijk-blog-schrijven-01

1. Waarom ga je een zakelijke blog schrijven?

Een blog kun je inzetten voor de volgende doeleinden:

  • Je wilt de kennis die aanwezig is in je bedrijf delen met klanten of je fans
  • Je wilt authoriteit opbouwen in je markt door kennis openbaar te maken, discussies aan te gaan en te luisteren naar je klanten en prospects
  • Je hebt geen vertrouwen meer in het verhogen van de populariteit van je website door linkbuilding (doorlinken) en wilt de aantrekkingskracht van je site verhogen met actuele content

Hoe zorg je voor een aantrekkelijke zakelijke blog? En hoe zorg je er met de blog voor dat je de gestelde communicatiedoelen ook haalt? In dit artikel geven we je 7 tips om optimaal resultaat te halen uit je blog door het schrijven van gerichte tekst.

2. Noem het alsjeblieft géén blog

OK, laten we even beginnen bij het begin. Je hebt een fantastisch bedrijf, bent gepassioneerd over nieuwe ontwikkelingen, houdt alle trends nauwlettend in de gaten en hebt daar iets over te melden. En je bent ervan overtuigd dat een blog hét medium is om dat te delen.

Het woord ‘blog’ echter is slechts een benaming van het medium, zoals we ook websites, e-mail marketing en social media hebben. En dus noem je je blog géén blog. Je opent je website toch ook niet met ‘Welkom op de website van...’?

Geef je wereldbestormende artikelen dus een uitdagende overkoepende naam. Een naam waar een visie in zit, een richting, een uitdaging. Het kan een merk worden, een merknaam waarmee je duidelijk maakt waarom je doet wat je doet!

3. Bepaal je zoekwoorden

Met je blog wil je lezers aantrekken. Een deel zal komen uit je bestaande kringen doordat je in de sociale media aandacht op alle trommels geroffeld hebt. Je wilt echter ook nieuwe bezoekers aantrekken en die bezoekers zullen je website moeten vinden via Google.

In ons artikel Hoe maak ik mijn website vindbaar - In 5 stappen naar een vindbare website beschrijven we uitgebreid hoe je een start maakt met het bepalen van je zoekwoorden. In het kort komt het voor je blog hierop neer. Verdiep je in de doelgroep en vraag je af welke problemen en thema’s ze interessant vinden. Voor deze blog richt ik me op marketingmedewerkers die op eigen kracht (zonder linkbuilding) de vindbaarheid van hun website willen verhogen. Kennisintensieve bedrijven die transparant zijn behoren bij uitstek tot de doelgroep van ons bedrijf.

Google stelt de informatie over zoekwoorden openbaar ter beschikking, dat is de keyword tool. Je doet om te beginnen een eerste gok voor het zoekwoord, in mijn geval: blog schrijven.

De keyword tool doet ook andere suggesties en vermeld de concurrentie en het aantal lokale maandelijkse zoekopdrachten. De suggestie van Google van ‘zakelijke blog’ is wel interessant. Het volume is dan wel zeer laag, maar áls iemand hierop zoekt is dit per definitie mijn doelgroep. Die term voeg ik dus toe.

Tevens ga ik een aantal zoekopdrachten zelf uitvoeren. Zo kom ik erachter dat er op algemene sleutelwoorden als ‘blog schrijven’ zeer veel concurrentie is en dat die website zich richten op een zeer brede doelgroep.

Zo kom ik tot mijn gecombineerde zoekwoorden: ‘tips voor het schrijven van een zakelijke blog’. Deze woorden stel ik centraal in de naam van het artikel, de meta description, de kopjes en de tekst.

4. Gebruik tussenkopjes en afbeeldingen

Maak de blog levendig door tussenkopjes en afbeeldingen te gebruiken. Schrijf de tekst in korte alinea’s en maak gebruik van opsommingstekens. Plaats een grappige of kleurrijke afbeelding. Maak het een beetje leuk voor de lezer!

Meer tips lees je in ons artikel Teksten schrijven voor het web.

5. Vermeld wie je bent

Een bezoeker die via Google komt zal jou en je bedrijf niet kennen. Herken je dat in je eigen surfgedrag? Je bent op zoek naar tips voor koken, tuinieren of zakelijke uitdagingen en bezoekt veel sites zonder dat je weet wiens artikel je leest.

Een gemiste kans. Zorg er dus voor dat je blog in een herkenbare huisstijl is gemaakt. En maak duidelijk wie je bedrijf is en wie je zelf bent.

Dat laatste kan door aan het einde van het artikel een korte beschrijving te plaatsen, met foto en natuurlijk weer de gekozen sleutelwoorden (tags).

6. Bied gerelateerde onderwerpen aan

Een lezer die met interesse je artikel heeft gelezen kan op zoek gaan naar verdieping en verbreding. De meest voor de hand liggende knop is dan de Back-knop in de browser. Google biedt immers duizenden andere artikelen aan. Maar dat is precies wat je niet wilt, je wilt dat iemand verder leest.

Biedt de lezer dus gerelateerde artikelen aan, artikelen die passen bij dit onderwerp. Zo blijft de lezer langer op je website.

Het verdient ook zeker de voorkeur om in het artikel zelf hyperlinks te plaatsen naar artikelen.

7. Zorg voor passende call-to-actions

Je bent het blog begonnen met een doel: het aantrekken, boeien en binden van je doelgroep.

Maar aan alleen kijkers heb je niets, je wilt graag dat een lezer tot actie komt. Mogelijke acties aan het einde van een pagina zijn:

  • Het verspreiden van het artikel onder volgers door social sharing (Twitter, Facebook etc.)
  • Het volgen van je bedrijf op Facebook, Twitter of LinkedIn
  • Het inschrijven op een nieuwsbrief, waarin je belooft dat lezer op de hoogte wordt gehouden van nieuwe inzichten, trends etc.
  • Een aanbod voor een gratis scan of advies
  • Het verder lezen op je (commerciële) website met je dienstenaanbod

Door deze buttons toe te voegen onderaan de pagina zorg je voor een maximaal viraal effect van jouw artikel.

Succes! En mail me als je vragen of opmerkingen hebt!

Gerelateerde berichten

Hoe maak ik mijn website vindbaar? In 5 stappen naar een vindbare website

13/06

In het artikel 'De succesfactoren voor een vindbare website' legde ik uit dat techniek, inhoud en populariteit de succesfactoren zijn van een vindbare website. Maar hoe pas je deze kennis toe en kun j...

artikel lezen

De succesfactoren voor een vindbare website

01/06

Hoe maak ik mijn website vindbaar? Die vraag bereikt mij meerdere malen per week. Een klant is benaderd door een bedrijf dat belooft zijn website hoger in de zoekmachines te krijgen. En onze klant vra...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring