02 februari 2015
pinky-swear-329329_640

Van het kastje naar de muur en weer terug.
Het waarmaken van je belofte.

Beloften maak je snel. Of toch niet?
Als communicatie-adviseur bouw ik graag aan merken. Ze sterker maken door ze met échte waarden te laden. En ze (natuurlijk) in de marketingcommunicatie te verbinden met (op klantinzichten gebaseerde) beloften. Beloften in de (klant)communicatie worden vaak snel gemaakt. En niet altijd doordacht. De belofte die je doet aan je klanten moet immers ‘door te vertalen’ zijn in harde bewijzen. In alle elementen van uitstraling, contact en service. En dat is toch vaak een uitdaging. Maar toch is precies dat wat nodig is. Klanten willen niet het gevoel hebben dat ze van het kastje naar de muur worden gestuurd. Ze willen vandaag de dag (meer dan ooit zelfs) gewoon ‘gehoord’ en begrepen worden. Met daarbij ‘gewone’ persoonlijke aandacht.

De laatste jaren hebben veel bedrijven zich gericht op interne processen. Met als doel alles te optimaliseren zodat de klant er profijt van heeft. Zo laten zien dat je goed bezig bent; wij doen wat we zeggen, bla bla en zeggen wat we doen. Maar helaas leidt dit op de langere termijn niet tot onderscheidend vermogen. Op tijd geleverd, afspraak is afspraak en ‘geen fouten in je polis’? Het is voor de klant van vandaag een vanzelfsprekendheid, het zijn hygiëne factoren.

Verplaats je in je klant
Als je je belofte wil waarmaken moet je je verdiepen in je klant en aansluiting vinden bij de belevingswereld van hem/haar. Weet jij waar je jouw klanten kan vinden en raken? Met het opstellen van een klantreis (Customer Journey) kom je vaak al heel ver. Met deze methode krijg je inzicht in de belevingswereld van je klant. En dan ben je toe aan de volgende stap, de branding, het creëren van je merkpropositie.

Wil je je jouw (merk)belofte uitschrijven? Houd dan rekening met de volgende punten:
1. Schrijf vanuit de belevingswereld van je klant

2. Gebruik de woorden die jouw klant gebruikt (en dus begrijpt)

3. Geef je kernwaarden een plekje in je belofte

4. Schrijf met overtuiging; Wij geloven dat…Wij beloven jou….Wij zijn…

5. Schrijf op taalniveau B1

Let op! Vergis je niet, het opstellen van een merkbelofte is één maar waarmaken is twee. Het waarmaken van je belofte begint bij de/je medewerkers. Dit moet natuurlijk in lijn zijn met je corporate (merk)belofte.

HEMA als voorbeeld en inspiratie

Een mooi en duidelijk voorbeeld van een (merk)belofte geeft HEMA. HEMA gelooft in het plezier van kleine dingen en ontwerpt daarom alles zelf. Bij alles wat HEMA doet, denkt en wil draait het om die 100% bijzondere eenvoud. Gewone dingen bijzonder maken. Zij beschreven al deze unieke punten in HEMA's verhaal. Zeker leuk om eens te lezen. Dé belofte lees je op hun site: http://www.hema.nl/hema/over-hema.aspx

Hema-300x225

De rol van interne communicatie

Interne communicatie niet zo belangrijk en relevant? Na het lezen van dit artikel denk je daar misschien wel anders over ;-). Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: Binnen beginnen is buiten winnen! Bovendien zullen medewerkers door interne communicatie beter op de hoogte zijn van merk- en kernwaarden en klantverwachtingen. Dit motiveert en maakt een medewerker sneller een ambassadeur.

Wat mij betreft is het belangrijk dat bedrijven zich in hun communicatie wat minder richten op het beloven van.. en meer op het waarmaken van de belofte. Alles met een goed doordacht verhaal natuurlijk.

Gerelateerde berichten

Schrijf op het juiste taalniveau B1 en boek resultaat!

04/02

Iedere avond heb ik een klein feestje! Zo rond 19.00 uur lees ik voor aan mijn jongste zoon Pepijn. Naast de ‘quality time’ even gewoon lekker wegdromen in een kinderboek. Het liefst een boek met mooi...

artikel lezen

Hoe maak je een persona? Maak je doelgroep levendig met personas

17/12

Vroeger, ja vroeger was het gemakkelijk. Een middenklasse gezin ging boodschappen doen bij Albert Heijn, reed een Opel en kocht een iets duurder kaartje voor een voetbalwedstrijd. En als je minder ver...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring