05 september 2014

Vorige week mocht ik meedoen aan het BOB Debat over Big Data, georganiseerd door Regio Business. Een onderwerp dat zeer actueel is en veelbesproken. Maar hoe wordt het vandaag de dag nu praktisch ingezet? En is het succesvol? In dit artikel vertel ik je graag wat jij als MKB ondernemer kan doen met deze brei aan informatie.

big-data-01

Wat is Big data?

Wat Big data nu precies is bleef tijdens het hele debat verwarring geven. Toch ervaar je het als consument misschien regelmatig.

  • De navigatie van Google Maps toont je een file: de mobiele data van de toestellen wordt direct gecombineerd tot relevante informatie
  • De fietskaart laat in de kaart de lokale weerberichten zien
  • De griepepidemie wordt voorspeld met de zoekwoordenanalyse van Google Trends (http://www.google.org/flutrends/nl/#NL)

We spreken over Big data als het gaat om de volgende drie factoren:

  • de hoeveelheid data (volume)
  • de snelheid waarmee de data beschikbaar komen (velocity)
  • en de diversiteit van de data (variety)

Die data kan in het eigen bedrijf beschikbaar zijn, kan gestructureerd of ongestructureerd zijn, openbaar of aangekocht. Het zijn de verbindingen die nieuwe informatie verschaffen. Een goede analyse van beschikbare gegevens is niet iets van de laatste tijd. Het is wel de enorme hoeveelheid aan beschikbare informatie die nieuwe ongekende mogelijkheden biedt.
Hoe kun je hier als MKB-ondernemer gebruik van maken?

Stap 1: Verdiep je in het koopproces van klant

De klant van nu heeft het heft in handen. Op het moment dat hij aanklopt bij je bedrijf, of dat nu op de website is of een persoonlijk gesprek, heeft hij er al 75% van zijn zoektocht op zitten. Hij is goed geïnformeerd, weet wat de mogelijkheden zijn, kent de alternatieven en concurrerende prijzen.

Een klant laat tijdens zijn zoektocht sporen achter. Hij stelt een vraag op social media, typt zoektermen in in een zoekmachine, bezoekt blogs om informatie in te winnen, bekijkt een filmpje voor een demo. Hoe mooi zou het zijn als je die informatie zou kunnen ontvangen? Die gegevens die jouw potentiële klant zoekt op het web. Om zo subtiel deelgenoot te worden van zijn zoektocht? Als merk/bedrijf zichtbaar te worden en desgewenst de dialoog aan te gaan?

Hoe kom je erachter hoe een klant zoekt? Durf het hem te vragen. Vraag het aan je collega’s die vaak klantcontact hebben. En door vanuit die nieuwe inzichten te zoeken naar beschikbare informatie.

Lees hierover meer in het artikel over Persona’s

big-data-02

Stap 2: Bedenk wat je zou willen weten

Stel jezelf de vraag:

“Wat zou je willen weten over een klant of prospect als je álles te weten zou kunnen komen?”


En bedenk welke indirecte informatie je hierbij kan helpen.

Voorbeeld: Een bank zag door de verkoopdata van Funda te gebruiken, welke mensen hun huizen met verlies verkochten. Deze mensen, zo bewezen de data, hadden een grote kans om een half jaar later in de financiële problemen te komen. De bank verbeterde het persoonlijk advies en bovendien de financiële gezondheid van hun klanten. Een mooi voorbeeld van het pro-actief inzetten van Big Data.

Stap 3: Begin klein

Big data klinkt inderdaad groot, maar je kunt er echt klein mee beginnen. Gelukkig zijn er heel bedrijven en tools die je daarbij kunnen helpen. Richt een tool in waarmee je de relevante Big data kunt ontvangen. Voorbeelden van tools zijn:

  • Google Alert: stuurt je een mail als er nieuwe webpagina’s geplaatst zijn
  • Google Analytics: registreert de bedrijfsnamen van de bezoekers van je website (gratis!)
  • Hootsuite: filtert alle social media op jouw zoektermen
  • Nimble: combineert data van personen op sociale netwerken
  • LinkedIn: stuurt je een update met mensen in jouw doelgroep
  • Facebook Advertising: stelt je in staat om een doelgroep direct te benaderen
  • Interpreteer de informatie en kijk of het je helpt om je doelen te bereiken.

Big data voor MKB: zó begin je ermee!

Big data heeft geen enkele waarde als je niet begint bij het begin. Waarom? En voor wie? Begin met het begrijpen van de grillige zoektocht die de hedentijdse klant doorloopt. Als je die zoektocht begint enigszins begrijpt kan Big data je vervolgens helpen om nieuwe kansen te creëren.

Gerelateerde berichten

3 succesfactoren voor zakelijk succes in 2020

20/01

Onlangs was in het nieuws dat je in België een verzekering kunt afsluiten tegen imagoschade op internet . De woordvoerder van Axa stelt: ‘Beledigingen of andere schadelijke boodschappen helemaal van i...

artikel lezen

'Wat is jouw steentje?' Vernieuwend communiceren vanuit kernwaarden [video]

21/10

Hoe kun je als bedrijf of merk onderscheidend communiceren terwijl jouw klant zich afschermt van alle reclame-uitingen? In ons verhaal 'Wat is jouw steentje' laten we onze visie hierop zien. Dit verha...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring