31 juli 2014
loesje-reclame

Toen ik vorige week weer een kleurrijke sticker op een brievenbus zag met NEE geen collecteurs, NEE, geen verkopers en NEE geen geloofovertuigers en JA wel lekker rustig zo realiseerde ik hét me weer: We gaan gewoon liever zelf op zoek als het ons uitkomt én wanneer het relevant is. En dat gevoel van ‘val me niet lastig met een commerciële boodschap’ lijkt wel steeds sterker te worden in onze samenleving.

Ik heb begrepen dat wij, afhankelijk van de branche, onze zoektocht starten vooral via Google. In 65-90% van de situaties begint het verkoopproces daar. Een goed uitgangspunt voor mijn artikel over content marketing dacht ik zo.

Content marketing is al lang geen nieuw begrip meer. Maar toch. Wat is content marketing nu eigenlijk? Content bekent inhoud. En content marketing betekent dat je inhoud creëert op je website en zo bezoekers trekt. Zoals ik net al zei weten we dat mensen steeds meer behoefte hebben aan informatie (en kritisch zijn) voordat zij een beslissing nemen. Content marketing helpt jou daarbij. Het is een manier waarbij relevante en waardevolle content wordt geproduceerd en verspreid. Met maar één doel: in contact komen met je doelgroep. Met slimme content marketing bereik je dus jouw doelgroep door het verstrekken van informatie die zij zoeken.

Hiervoor gelden twee belangrijke uitgangspunten:
1. Luister naar wat je (potentiële) klanten denken, voelen en zeggen. Doe hier onderzoek naar.
2. Creëer waardevolle content en handige hulpmiddelen om in te spelen op de vragen en behoeften. Ga je aan de slag met schrijven? Gebruik dan ook de taal (en de zoekwoorden) van je doelgroep en schrijf op taalniveau B1. Jouw content, jouw verhaal en jouw informatie moet je doelgroep natuurlijk wel aanspreken.

Raak je klant door te boeien en bindt zo je doelgroep aan je merk, product en/of dienst!

Wat is goede content?

Het is goed om je te realiseren dat content bijna van alles kan zijn, zowel offline als online: print, magazines, artikelen, blogs, white papers zelfs video’s. We hebben tenslotte allemaal een andere behoefte met betrekking tot die content. En daarbij is dat weer afhankelijk van hoever je in het verkoopproces zit. Creëer daarom ook verschillende soorten content. Belangrijk! Je content moet niet promotioneel zijn, dus geen verkooptalk. Die tijd is écht voorbij. Maar het is wel belangrijk dat er een goede call-to-action in zit. Zodat de lezer wordt aangezet tot het doen van een actie. Dit kan een aankoop zijn maar net zo goed het aanvragen van meer informatie. Zorg dat de informatie zo goed en relevant mogelijk is geschreven. Een mooi voorbeeld zijn de video's van Coolblue: op een authentieke manier brengen zij dé informatie over die ik graag wil weten.

En dan heb je content. Hoe nu verder?

Goede content alleen is niet genoeg. Je moet het nu onder de aandacht brengen zodat het je doelgroep kan bereiken. Dit kan bijvoorbeeld door de inzet van social media. Wij bij vanEngelen zijn inmiddels overtuigd van het nut van content marketing. Zo publiceren wij wekelijks een artikel (content dus!) op dit kennisplatform. Het delen van dit artikel gaat vanuit daar ook via verschillende kanalen. En zo bereikt het hopelijk de persoon die er op zit te wachten.
Natuurlijk wil je een zo groot mogelijk bereik realiseren maar dit is in mijn optiek niet het belangrijkste. Je wil tenslotte een band opbouwen met je doelgroep. Zij moeten een goed beeld krijgen van je organisatie en de goede ervaringen voelen. Die zij vervolgens weer willen delen. Want juist dit delen genereert dé attentiewaarde en verhoogt het bereik. Door de ‘promotie’ van je tevreden klanten of fans wordt de kans groter dat een prospect voor jouw organisatie kiest!

Wel of geen content marketing? Wat is jouw conclusie

Is content marketing het waard? Ik durf volmondig JA te zeggen. Zeker in vergelijking met het geld dat je uitgeeft aan printadvertenties in lokale bladen of advertenties op websites. Deze manieren zijn nog steeds waardevol, maar niet wanneer het gaat om het web. Ik geloof juist in de combinatie van zowel offline als online content. Een persbericht waarin je een nieuwe machine introduceert in combinatie met een redactioneel stuk in een vakblad in combinatie met een deelbaar nieuwsbericht? Doen! 3 keer JA op mijn brievenbus graag!
En last but not least, het maakt echt niet uit in welke branche je actief bent. Vastgoed, coaching, juridische dienstverlening, bouw; elk klein tot groot bedrijf kan content marketing inzetten om zich bekend te maken!

Gerelateerde berichten

De waarde van goede content in je nieuwsbrief: 5 tips!

18/06

Een tekst kan allerlei doelen hebben: lezers informeren, vermaken, aanzetten tot nadenken of ervan overtuigen een bepaald product te kopen. Maar hoe zorg je er nu voor dat je met content daadwerkelijk...

artikel lezen

Schrijf op het juiste taalniveau B1 en boek resultaat!

04/02

Iedere avond heb ik een klein feestje! Zo rond 19.00 uur lees ik voor aan mijn jongste zoon Pepijn. Naast de ‘quality time’ even gewoon lekker wegdromen in een kinderboek. Het liefst een boek met mooi...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring
Sluiten