09 juni 2014

Het lijkt een oneerlijke strijd: digitaal wordt als milieuvriendelijk gezien, er wordt bespaard op papier. Maar is dat wel zo? Ik vraag het me af als ik al die energievretende beeldschermen in huizen en bedrijven zie. Als ik zie hoe snel een batterij weer leeg is. Als ik me afvraag hoeveel chemicalien er nodig zijn om een iPhone te maken. Ik ben niet voor papier of tegen digitaal. Ik ben wel een voorstander van een eerlijk vergelijk over de duurzaamheid van papier op basis van feiten.

Wat is de milieubelasting van een zoekopdracht in Google?

Daarom even wat feiten op een rij:

  • De CO2-uitstoot van één zoekopdracht bij Google staat gelijk aan de productie van een vel papier, formaat A4
  • Twee Google zoekopdrachten zijn qua CO2- uitstoot vergelijkbaar met het koken van een ketel water
  • 110 Google searches leveren net zo veel CO2-uitstoot op als de productie van een glossy magazine.

Oorzaak: de enorme datacentra van Google verbruiken zeer grote hoeveelheden energie. Om de jaarlijkse CO2-uitstoot van Google searches te compenseren zouden meer dan 3,5 miljoen (!) bomen per jaar moeten worden gepland in Europa. (Bron: Papier en karton.)

duurzaamheid-papier-01

Cloud computing

Ook cloud computing kent een zeer grote Carbon-footprint: de CO2-uitstoot die door computergebruik in het algemeen wordt veroorzaakt zal in 2020 zijn gestegen met 280% tot 1.4 gigaton. De milieubelasting van Cloud computing is afhankelijk van de energiebron die wordt aangewend. Dat kan elektriciteit zijn, die is opgewekt met minder duurzame bronnen als steenkool, olie of kemenergie. Ook hier geldt dat duurzaamheid afhankelijk is van diverse factoren. Een overstap naar Cloud computing hoeft niet per se een verduurzaming teweeg te brengen.

Minder verspilling

De meest duurzame communicatie is nog altijd communicatie zonder verspilling. Een brochure die door iedereen gelezen wordt. Een zoekopdracht die in één keer raak is. Een e-mail die aansluit bij de wensen van de ontvanger. Duurzaam en effectief dus.

Hoor jij verhalen over vermeende duurzaamheid van digitaal of papier? Laat het mij weten. Ga de discussie aan. Ik zal later op dit kennisplatform nog meer artikelen wijden aan feiten over de duurzaamheid van papier en andere media.

Gerelateerde berichten

Direct mail en e-mail: de kracht van de combinatie

20/08

Als je precies weet wie je doelgroep is dan zijn direct mail (drukwerk) en e-mail een uitstekende manier om klanten te benaderen. Het is bovendien de meest persoonlijke vorm van communicatie. Snel, pr...

artikel lezen

Wat is duurzamer: een papieren mailing of een e-mailing?

05/07

In mijn vorige artikel ‘De grootste bedreiging voor een duurzame aarde is Google (eindelijk een eerlijk verhaal over papier)’ ben ik begonnen om de oneerlijke strijd tussen digitaal en papier onder de...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring
Sluiten