26 november 2013

Zondag mocht ik deelnemen aan de workshop ‘Topsport=Ondernemen en Ondernemen=Topsport’, onder leiding van Business Meets Sports. Tien jonge talentvolle topsporters presenteerden zich. Vele waren al succesvol in hun sport en zijn Nederlandse en Europese Kampioen in de jeugd. Ze combineren een topsportcarrière met school en -helaas- vaak het vinden van sponsoren.

Jonathan Mutebwa zit als sprinter tegen de Nederlandse top aan en traint samen met Churandy Martina in het Nederlands estafette-team. Jorrit de Ruiter zit samen met zijn dubbelpartner in de top 25 van de badmintonwereld. Tim van den Broeke leeft voor de atletiek en kan zijn talenten het beste kwijt in de 3000 meter steeplechase.

De jonge sporters hebben dromen, grootste dromen. Deelnemen aan Olympische Spelen, het verbeteren van records en de wereldtop bereiken. Het gaat ze echter niet altijd over rozen. Quirine Lemoine (21) reist 35 weken per jaar de wereld rond van tennistoernooi naar tennistoernooi. Ze staat 400e op de wereldranglijst als ze geblesseerd raakt. De weg naar de wereldtop, zeg top 100, waar ze pas een beetje geld kan verdienen lijkt ver weg.

olympische-droom-01

Topsport is net ondernemen. Het begint met een talent en een passie. Maar de weg naar succes is oneindig lang. Van de toptalenten die we zondag zagen zal er misschien één zijn droom waar kunnen maken. De rest blijft in de anonimiteit, haakt af of slaagt er niet in om voldoende geld te verdienen om door te gaan. Wat wíj -als toekijkers- zien zijn de successen: The winner takes it all. Maar de weg ernaartoe gaat gepaard met vallen en steeds weer opstaan.Ook met ons bedrijf hebben we een droom. Een grote droom. Het zijn onze olympische spelen of ons wereldkampioenschap. We noemen het ons Grote Gedurfde Dappere Doel (Big Hairy Audacious Goal, naar Jim Collins). Dat doel komt niet zomaar uit de lucht vallen. Met ons team hebben we de afgelopen maanden gekeken naar ónze talenten, naar de snel veranderende omgeving, naar kansen die we zien en bedreigingen waar we van weg moeten blijven.

OK, hier komt-ie: de Olympische droom van Van Engelen:

'vanEngelen is het meest inspirerende communicatiebedrijf in de regio'

Ons dappere doel is tot stand gekomen in gesprekken met ons team. En nu gaan we het verder uitwerken naar strategieën, we gaan het SMART maken (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden) en in kleine meetbare stapjes verdelen. Want:

Visie zonder Actie is eigenlijk een droom

Actie zonder Visie is tijdverdrijf
Met Visie gekoppeld aan Actie kun je de wereld veranderen
JOEL BARKER

Wat vind je van ons dappere doel? Is het uitdagend genoeg? Haalbaar? Inspirerend? Richtinggevend? Laat ons jouw reactie weten!

Gerelateerde berichten

'Wat is jouw steentje?' Vernieuwend communiceren vanuit kernwaarden [video]

21/10

Hoe kun je als bedrijf of merk onderscheidend communiceren terwijl jouw klant zich afschermt van alle reclame-uitingen? In ons verhaal 'Wat is jouw steentje' laten we onze visie hierop zien. Dit verha...

artikel lezen

Wat is jouw steentje? Vernieuwend communiceren vanuit kernwaarden

25/02

De gemiddelde Nederlander ontvangt duizenden commerciële prikkels per dag. Met 2 beeldschermen in de hand, zappend van televisie naar YouTube en van iPad naar folder probeert hij ze te ontwijken. Hij ...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring