01 juni 2013

Hoe maak ik mijn website vindbaar? Die vraag bereikt mij meerdere malen per week. Een klant is benaderd door een bedrijf dat belooft zijn website hoger in de zoekmachines te krijgen. En onze klant vraagt zich af of dat kan. En hoe.

In dit artikel leg ik je uit van welke factoren de vindbaarheid van een website vanaf hangt en hoe je dat kunt toetsen op je eigen website. Om vervolgens in gerichte stappen aan de slag te gaan.

hoe-maak-ik-mijn-website-vindbaar-05

Een vindbare website is gebouwd op een goed fundament, dat wil zeggen in de juiste techniek. We merken nogal eens dat websites gebouwd zijn in verouderde technieken of technieken die niet geschikt zijn voor een resultaatgerichte website. Vaak blijkt de investering van een nieuwe website een desinvestering te zijn.

Een veel voorkomend probleem is het gebruik van Flash of complete afbeeldingen. Je kunt dit zien doordat de tekst niet te selecteren is met de muis. Het gevolg is dat de tekst (ook verborgen tekst) niet leesbaar is voor zoekmachines; weg vindbaarheid!Daarnaast zijn de gebruikte Content Management Systemen (CMS) vaak niet up-to-date (of gewoonweg niet toereikend), waardoor er geen rekening wordt gehouden met de steeds veranderende eisen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Bekijk je huidige CMS dus kritisch en let erop of deze leesbare URL’s middels ‘URL-rewrite’ creëert (zie ook Succesfactor 2), of je keywords kunt toevoegen aan een pagina en of je teksten en afbeeldingen van bepaalde eigenschappen kunt voorzien (zie Succesfactor 2).

Beperk ook het gebruik van Javascript en intropagina’s (je kent ze wel, die pagina’s met flashy introfilm). Ook doe je er verstandig aan i-frames helemaal uit je website te verwijderen. I-frames zorgen voor een extra drempel voor o.a. Google om de juiste content te lezen, waardoor de indexering sterk vermindert is.

Zorg ook dat de gebruiksvriendelijkheid (usability) van je website in orde is. Een prettig werkende, intuïtieve website zal uiteindelijk meer en langer bezoek krijgen, waardoor je ranking verder verbetert. Tip: Zorg er ook voor dat je website op verschillende platformen bruikbaar is. Denk aan tablet, smartphone, grote en kleine schermen.

hoe-maak-ik-mijn-website-vindbaar-07

Succesfactor 2: inhoud

Zoekmachines lezen een website pagina voor pagina. En per pagina zal een zoekmachine zich afvragen waar deze pagina over gaat. Vergelijk het met het lezen van een krant, waarbij je eerst de koppen leest, dan wat quotes, dan de intro’s etc. Zo zal de zoekmachine gaan lezen:

  • de URL. Vergelijk eens: www.vanengelen.nl/reclamebureau-waalwijk of www.vanengelen.nl/page123-id? Wat zal Google meer informatie geven?
  • meta description: de omschrijving van de pagina die je zelf kunt meegeven in je CMS (Content Management Systeem).
  • de meta tekst: de omschrijving van de pagina. Ook deze kun je invoeren in het CMS
  • de koppen H1 en H2. Net zoals je in Word verschillende koppen kunt aanmaken, kan dat bij je website. Als je webbouwer de koppen niet juist codeert zal Google minder goed weten waar je pagina over gaat
  • de tekst: zorg ervoor dat je sleutelwoorden regelmatig terugkomen in de tekst
  • de namen van de afbeeldingen: geef de afbeeldingen namen die aansluiten bij de zoekwoorden voor deze pagina

De inhoud van je homepage wordt door Google zeer hoog gewaardeerd. Zorg ervoor dat de zoekwoorden voorkomen in de koppen, teksten, hyperlinks en de footer.

Het schrijven van goede teksten voor het web is een vak apart. In het artikel Teksten schrijven voor het web diept Madeleine Coomans het onderwerp uit. Stefan Verreijt doet in het artikel Usability uit de doeken hoe je van een kijker een koper maakt.

Succesfactor 3: populariteit

De derde bepalende factor voor de vindbaarheid van je website is de populariteit ervan. Google redeneert dat als veel andere websites een verwijzing (link) hebben naar jóuw website, dat jouw website kennelijk relevant is. Het gaat om links op andere domeinen die je door erop te klikken leiden naar je website. In het algemeen geldt: hoe meer links, hoe beter. En hoe belangrijker de andere website, hoe waardevoller de link.Google drukt de populariteit van een webpagina uit in de PageRank. Hoe hoger de PageRank van een website, hoe hoger je website in Google zoekresultaten verschijnt. De PageRank loopt van 0 tot 10. Het is relatief eenvoudig om van 0 naar 1 te komen. Van 1 naar 2 wordt moeilijker etc. Apple, Adobe en Google hebben een PageRank van 9.

Je kunt de PageRank op verschillende manieren verhogen:

  • Het aanvragen van links bij verwijzende websites
  • Het aanvragen van links bij verenigingen die je bedrijf sponsort
  • Het schrijven van interessante artikelen/blogs en die delen via social media

Met de online tool Open Site Explorer kun je een redelijk compleet overzicht krijgen van de inkomende links naar je website. Ga hiervoor naar: http://www.opensiteexplorer.org. Tik in het zoekvak de naam van je website in en klik op search. Er verschijnt nu een overzicht van alle webpagina’s die naar jouw website linken.

Het leuke is echter dat je ook de inkomende links van je concurrent kunt opvragen! Bekijk of er websites zijn die je kunt benaderen om ook een link van jouw bedrijf op te nemen.

Ben je actief op Social Media, dan doe je er verstandig aan links naar je website op te nemen in je Twitter- Linkedin- en/of Facebookberichten. Met name Google neemt deze resultaten mee voor de zoekresultaten. Daarbij telt ook de authoriteit van het desbetreffende Social Media-kanaal. Heb je dus een Twitter-account met veel volgers dan heeft dit een positieve invloed op je populariteit. Ga pas tijd (of geld) besteden aan het verhogen van je PageRank als je de eerste 2 succesfactoren (techniek en inhoud) op orde hebt.

OK, nu weet je wat de succesfactoren zijn voor een vindbare website. Maar hoe kom je erachter hoe dat werkt voor je eigen website? Dat lees je in het artikel 'Hoe maak ik mijn website vindbaar? In 5 stappen naar een vindbare website'

Gerelateerde berichten

Hoe maak ik mijn website vindbaar? In 5 stappen naar een vindbare website

13/06

In het artikel 'De succesfactoren voor een vindbare website' legde ik uit dat techniek, inhoud en populariteit de succesfactoren zijn van een vindbare website. Maar hoe pas je deze kennis toe en kun j...

artikel lezen

De usabilitytest met gebruikers, hoe pak je dat aan? 5 tips!

03/07

Ga je zelf een usability test uitvoeren? Hoe pak je het dan precies aan? Waar moet je rekening mee houden en wat moet je vooral niet doen. Ik geef je 5 tips zodat je zelf aan de slag kunt!

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring
Sluiten