03 juli 2014

Ga je zelf een usability test uitvoeren? Hoe pak je het dan precies aan? Waar moet je rekening mee houden en wat moet je vooral niet doen. Ik geef je 5 tips zodat je zelf aan de slag kunt!

Iedereen kan een testpersoon zijn

Als je gaat testen ligt het voor de hand om mensen een usability test te laten doen die later ook je website gaan gebruiken. Kortgezegd je doelgroep. Toch is dat niet altijd een verstandige keuze. Even op een rijtje de voors en de tegens wanneer je deze keuze moet maken.

Voor

  • Gebruikers buiten mijn doelgroep gaan mijn website toch niet gebruiken. Waarom zou ik dan aanpassingen gaan uitvoeren op basis van hun input.
  • Wanneer ik alleen gebruikers uit mijn doelgroep test kan ik met eenzelfde aantal tests meer representatieve problemen vinden.
  • Gebruikers die niet uit de doelgroep komen zullen tegen problemen aanlopen die gebruikers uit de doelgroep niet hebben.

Tegen

  • Ook al verwacht je het initieel niet, het kan best zijn dat gebruikers buiten de doelgroep die je nu schets je site wel gaan gebruiken.
  • Je doelgroep bezit niet altijd de kennis die je verwacht.
  • Veel usabilityproblemen hebben niets te maken met je doelgroep. Het zijn algemene punten waar iedereen op kan stuiten.

Vertel vooraf niet al te veel over je website

Oké, de gebruikers die je test gaan uitvoeren zullen al wel eens van je bedrijf gehoord hebben. Misschien zijn ze zelfs al klant. Dus ze zullen vast al wel iets over je bedrijf weten. Ga ze echter niet vertellen wat het doel is van je website, de visie van je bedrijf of jullie missie. Al deze informatie zorgt er waarschijnlijk alleen maar voor dat gebruikers op sommige vragen eerder sociaal wenselijke antwoorden gaan geven.

Je test de usability van je website, niet de geïnterviewde

Een van de belangrijkste punten bij een usability test is dat je de website test en niet de gebruiker. Benadruk dit dan ook voordat je een test gaat afnemen. Je gebruiker kan geen fouten maken gedurende de test. Het enige wat kan gebeuren is dat er problemen met betrekking tot je website aan het licht komen, wat ook meteen de bedoeling is.

Het is verstandig om je introductie, waarin je dit punt ook laat terugkomen, op papier te zetten. Vergeet dan ook niet de volgende punten te vermelden;

  • Je wilt weten wat je gebruiker precies denkt, geef aan dat deze niet bang moet zijn om je te kwetsen met de antwoorden die hij of zij geeft.
  • Vraag je gebruiker om hardop te denken.
  • Geef aan dat je gebruiker vragen mag stellen, maar dat je deze mogelijk pas na de test beantwoord om de vaart erin te houden.

Laat je geïnterviewde hardop denken maar hou rekening met de beperkingen

Hoe kun je nou goed te weten komen wat je gebruiker denkt terwijl hij of zij de usability tests uitvoert? Het antwoord is simpel, laat je gebruiker hardop nadenken wanneer deze de vragen doorloopt. Er is wel een nadeel. Mensen zijn het niet gewend om hardop na te denken. Hou daarom rekening met de volgende dingen.

  • Gebruikers die hardop denken doen langer over een test dan normaal.
  • Hardop denken kan leiden tot sociaal wenselijk gedrag en daarmee vertroebeling van je testresultaten.
  • Als een gebruiker even stil is betekend dit niet meteen dat er iets mis is. Probeer niet een gebruiker continu te motiveren om iets te zeggen. Hou de volgende regel aan; Als je niet precies weet wat de gebruiker denkt, vraag je het.

Blijf neutraal

bug-bash20060508-e1404378602586

Wil je de usabilitytest laten slagen? Dan is het van groot belang dat je neutraal blijft tijdens de gehele test. Laat dus niet je voorkeuren blijken of stuur een gebruiker naar een gewenst resultaat. Waar moet je op letten?

  • Vertel je gebruiker niet wat hij of zij moet doen. Dus ook geen subtiele aanwijzingen wanneer je ziet dat de gebruiker vastloopt in de opdracht.
  • Laat de gebruiker aangeven wanneer een doel is bereikt in plaats van dit zelf te doen. Als je merkt dat de gebruiker onzeker is en je vragen stelt, probeer deze vragen dan te beantwoorden met een tegenvraag (bijvoorbeeld ‘wat denk je zelf’). Op deze manier krijg je alleen maar meer inzicht in de werking van je website.
  • Hou je mening voor jezelf als de gebruiker aangeeft dat een functie onhandig is of iets er geweldig uit ziet. Doe dat ook op nonverbaal vlak. Lukt het een gebruiker niet om de tests uit te voeren zoals jij ze in gedachte had? Zet dan niet een chagrijnig gezicht op. Geef je gebruiker continu het gevoel dat de test goed verloopt.

Al zin om aan de slag te gaan met usabilitytests voor jouw website? De volgende keer vertel ik je nog meer over een goede vraagstelling om het verhaal compleet te maken!

Gerelateerde berichten

Hoe is het gesteld met de usability van jouw site? Doe de test!

26/06

De gebruiksvriendelijkheid (ookwel usability genoemd) van je website is van essentieel belang om resultaat te bereiken. In het traject van de realisatie van je website is het verstandig usability in i...

artikel lezen

7 Tips voor effectievere communicatie door gebruik persona’s

18/06

Communicatiemiddelen ontwerpen we voor mensen. Als we bij het opstellen hiervan onze gebruiker centraal stellen heeft de boodschap meer resultaat. We hebben het dan over user centered design.

Om te wet...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring
Sluiten