18 juni 2014
BlogWordshavepower

Een tekst kan allerlei doelen hebben: lezers informeren, vermaken, aanzetten tot nadenken of ervan overtuigen een bepaald product te kopen. Maar hoe zorg je er nu voor dat je met content daadwerkelijk bereikt wat je wil bereiken? Zo eenvoudig is dat namelijk niet. Nu sociale media en mobiele websites helemaal hot zijn, zou je bijna vergeten dat de nieuwsbrief er ook nog is. Zo worden goede e-mail nieuwsbrieven door zowel klanten als prospects gewaardeerd. Deze blijken nog steeds een effectief communicatiemiddel.

De kracht van goede content!

Ken je dat? Er ‘moet’ weer een nieuwsbrief verschijnen en je hebt weinig tijd. Je hebt ook nog eens geen inspiratie voor het bedenken en maken van de content. Je moet ‘iets’ produceren want je hebt dit eerder je lezers beloofd. En je collega's van sales willen leads zien….Wat is nu de grote waarde van het schrijven van goede nieuwsbrieven? Ik geef je graag 5 tips voor het schrijven van nieuwsbriefartikelen, waar je mee scoort.

Goede e-mailteksten schrijven kost tijd

Je kent ze vast: mensen die beweren dat het produceren van content niets mag kosten. Net als alle marketinginspanningen, vergt het bedenken en maken van e-mail marketing content een investering. Doe het niet in de verloren uurtjes, maar neem je tijd en maak gebruik van de expertise en bronnen in je organisatie. Ook het 'lenen' van content van anderen werkt.
Als je dat doet bespaar je elders tijd. Je hebt bruikbare content die je kunt hergebruiken op social media en op je website. Maar één ding: Schrijf je zelf de teksten en twijfel je over de inhoud, de opbouw en/of de spelling? Laat dan een professional je teksten redigeren.

Maak je nieuwsbriefteksten leuk, boeiend en de deelbaar!

Mensen krijgen zoveel e-mail, hoe zorg je ervoor dat ze jouw nieuwsbrief lezen? Belangrijkste regel: maak je content relevant. Biedt kennis, oplossingen en vaknieuws. Een paar aanknopingspunten voor content:

  • Nieuw wetenschappelijk onderzoek en ander nieuws op je vakgebied
  • Doorbreek mythes; mensen lezen graag iets dat tegen hun idee over de waarheid ingaat.
  • Klantverhaal; mensen houden ervan om over andere mensen te horen. Interview bijvoorbeeld een klant of medewerker/collega.
  • Tips en lijstjes: lijstjes met tips, stappenplan of top-10 biedt de lezer snel op te nemen informatie. Richt je op lijstjes die ‘het leven’ van je doelgroep gemakkelijker maakt.

Maak het bereik van je content groter door in je nieuwsbrief sharebuttons op te nemen. Zo kunnen je lezers de content delen.

Voor het lezen van e-mail trekken mensen meestal niet veel tijd uit. Het bericht wordt kort bekeken en er wordt snel naar beneden gescrold. Dat betekent dat je rekening moet houden met scannende lezers. Zorg dat je teksten bondig en to-the-point zijn. Gebruik in koppen opsommingen zodat de belangrijkste content snel opgepikt kan worden door de scannende lezer. Ondersteun je boodschap met relevant beeldmateriaal dat de aandacht vasthoudt.

Gebruik prikkelende linkteksten!

Lezers moeten overgehaald worden om te klikken op links in je e-mailbericht. Met een tekst als "Lees meer" trek je onvoldoende belangstelling én mensen willen niet lezen, gebruik dat woord dus niet. Beter is bijvoorbeeld "Bekijk de verschillende modellen van deze wastafel" of "Meer over effectieve teksten schrijven".
De landingspagina waar de klikker vervolgens op terecht komt moet natuurlijk wel voldoen aan de verwachting. Zorg dat dit substantieel meer informatie biedt dan al in de nieuwsbrief staat.

De kracht van een goede onderwerpregel!

We kennen allemaal wel die SCHREEUWENDE berichten, die je van alles beloven. Zorg ervoor dat het de moeite waard is voor lezers om je nieuwsbrief te openen. Dit doe je door veel tijd aan je onderwerpregel te besteden. Het schrijven van een onderwerpregel heeft veel weg van het schrijven van een goede kop voor een artikel. Met een goed onderwerp trek je de aandacht van je lezers en wek je nieuwsgierigheid op. Dus:

  • Geef interessante informatie. Heeft de lezer er wat aan?
  • Wees duidelijk en specifiek. Weet de lezer wat er beloofd wordt?
  • Val op. Is je boodschap uniek?

Om echt een succes te maken van je nieuwsbrief adviseer ik altijd om een plan op te stellen. Zo waarborg je mede de continuïteit van je nieuwsbrief. In dit plan omschrijf je verschillende elementen zoals doelstelling, format nieuwsbrief, redactie, tone of voice van de teksten en natuurlijk de frequentie met bijbehorende deadlines. Als je hieraan voldoet dan is de basis gelegd!
Heb jij nog andere tips voor het schrijven van goede e-mail teksten? Of hulp nodig bij het opstellen van jouw nieuwsbrief? Laat het mij weten.

Gerelateerde berichten

Content marketing: wie geeft, ontvangt!

31/07

Toen ik vorige week weer een kleurrijke sticker op een brievenbus zag met NEE geen collecteurs, NEE, geen verkopers en NEE geen geloofovertuigers en JA wel lekker rustig zo realiseerde ik hét me weer:...

artikel lezen

Schrijf op het juiste taalniveau B1 en boek resultaat!

04/02

Iedere avond heb ik een klein feestje! Zo rond 19.00 uur lees ik voor aan mijn jongste zoon Pepijn. Naast de ‘quality time’ even gewoon lekker wegdromen in een kinderboek. Het liefst een boek met mooi...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring
Sluiten