20 augustus 2013

Als je precies weet wie je doelgroep is dan zijn direct mail (drukwerk) en e-mail een uitstekende manier om klanten te benaderen. Het is bovendien de meest persoonlijke vorm van communicatie. Snel, praktisch en meetbaar. Met bestaande én met nieuwe klanten.

Direct mail en e-mail kunnen prima ingezet worden om social media-campagnes aan te jagen, sales te genereren in je webshop, afspraken te verwerven of klanten te inspireren met een uitgebreide productcatalogus.

direct-mail-vs-e-mail-01

Direct mail

Direct mail is persoonlijk toegestuurde reclame. Het medium leent zich voor specifieke boodschappen die zijn afgestemd op de doelgroep, segmenten binnen de doelgroep of zelfs specifieke individuele klanten. De klant bepaalt zelf wanneer hij de mailing leest. Hierdoor maakt de boodschap alle kans om goed doorgenomen te worden.

Voorbeelden van direct mail (altijd gepersonaliseerd!):

  • brief in opvallende envelop
  • ansichtkaart met speciale opties
  • uitnodiging met QR-code
  • verrassend pakketje (bijv. een premium)
  • productcatalogus met directe koppeling naar webshop
  • custom printing (bijv. een pop-up kaart of bouwpakket)

Een creatieve uitwerking van de mailing zorgt voor extra aandacht; het laat jouw merk opvallen t.o.v. concurrerende uitingen. Personalisering kan klanten triggeren en maakt je uiting nóg relevanter. En door te kiezen voor luxere vormen van drukwerkveredeling kun je een verhoogde kwaliteitsuitstraling van je merk of bedrijf bereiken.

E-mail marketing

E-mail marketing is de e-mailvariant van direct mail; het verzenden van gepersonaliseerde e-mailberichten.

E-mail marketing is het meest effectief voor:

  • Het stimuleren van verkopen
  • Het creëren van loyaliteit onder klanten/relaties
  • Het creëren van traffic naar de website
  • Het verkrijgen van relevante informatie van relaties
  • Het genereren van leads

Voorbeelden van e-mail marketing:

  • Nieuwsbrief (met evt. social media koppelingen)
  • Actiemail (met bijv. de laatste aanbiedingen)
  • E-folder (digitale versie van je reguliere folder)
  • Enquête/poll (klanteninzicht)
  • Orderbevestiging (extra contactmoment)
  • Campagnemailing (gekoppeld aan bestelgedrag bijv.)

Een goede balans tussen online en offline zorgt voor tevredenere klanten. Er is onderzoek gedaan bij bedrijven die een relatiemagazine versturen. In het onderzoek is gekeken naar relationele aspecten:

  • Hoe is de tevredenheid over het bedrijf?
  • Hoe is het vertrouwen in het bedrijf?
  • Hoe is de binding met het bedrijf?
  • Hoe is de bereidheid om de relatie voort te zetten?

Het blijkt dat het inzetten van zowel een papieren als een digitaal magazine leidt tot meest tevreden klanten: de bereidheid om de relatie te continueren is het hoogst.

Een succesvolle campagne met direct mail en e-mail

Een succesvolle campagne met direct mail en e-mail zet je niet zomaar op. Je doorloopt de volgende stappen:

  • conceptueel advies, gebaseerd op een goede analyse van je merk(strategie), de communicatiedoelstellingen en analyse van de doelgroep
  • creatie van direct mailing en/of e-mailing
  • inrichten van e-mail pakket in eigen huisstijl
  • drukwerk, liefst volledige personalisatie van tekst en beeld
  • fullfillment: lamineren van DM-kaarten, het couverteren van brieven en enveloppen, aanbieden aan verzender
  • integratie met andere middelen zoals social media
  • analyse van de resultaten en vaststellen vervolgstappen

Je zult begrijpen dat dít de manier is waarop vanEngelen jou kan helpen bij het werven van nieuwe klanten en het verhogen van tevredenheid. Heb je vragen, aarzel niet en stel ze snel!

Gerelateerde berichten

Wat is duurzamer: een papieren mailing of een e-mailing?

05/07

In mijn vorige artikel ‘De grootste bedreiging voor een duurzame aarde is Google (eindelijk een eerlijk verhaal over papier)’ ben ik begonnen om de oneerlijke strijd tussen digitaal en papier onder de...

artikel lezen

De grootste bedreiging voor een duurzame aarde is Google (eindelijk een eerlijk verhaal over papier)

09/06

Het lijkt een oneerlijke strijd: digitaal wordt als milieuvriendelijk gezien, er wordt bespaard op papier. Maar is dat wel zo? Ik vraag het me af als ik al die energievretende beeldschermen in huizen ...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring