Als je precies weet wie je doelgroep is dan zijn direct mail (drukwerk) en e-mail een uitstekende manier om klanten te benaderen. Het is bovendien de meest persoonlijke vorm van communicatie. Snel, praktisch en meetbaar. Met bestaande én met nieuwe klanten.
Direct mail en e-mail kunnen prima ingezet worden om social media-campagnes aan te jagen, sales te genereren in je webshop, afspraken te verwerven of klanten te inspireren met een uitgebreide productcatalogus.
Direct mail is persoonlijk toegestuurde reclame. Het medium leent zich voor specifieke boodschappen die zijn afgestemd op de doelgroep, segmenten binnen de doelgroep of zelfs specifieke individuele klanten. De klant bepaalt zelf wanneer hij de mailing leest. Hierdoor maakt de boodschap alle kans om goed doorgenomen te worden.
Voorbeelden van direct mail (altijd gepersonaliseerd!):
Een creatieve uitwerking van de mailing zorgt voor extra aandacht; het laat jouw merk opvallen t.o.v. concurrerende uitingen. Personalisering kan klanten triggeren en maakt je uiting nóg relevanter. En door te kiezen voor luxere vormen van drukwerkveredeling kun je een verhoogde kwaliteitsuitstraling van je merk of bedrijf bereiken.
E-mail marketing is de e-mailvariant van direct mail; het verzenden van gepersonaliseerde e-mailberichten.
E-mail marketing is het meest effectief voor:
Voorbeelden van e-mail marketing:
Een goede balans tussen online en offline zorgt voor tevredenere klanten. Er is onderzoek gedaan bij bedrijven die een relatiemagazine versturen. In het onderzoek is gekeken naar relationele aspecten:
Het blijkt dat het inzetten van zowel een papieren als een digitaal magazine leidt tot meest tevreden klanten: de bereidheid om de relatie te continueren is het hoogst.
Een succesvolle campagne met direct mail en e-mail zet je niet zomaar op. Je doorloopt de volgende stappen:
Je zult begrijpen dat dít de manier is waarop vanEngelen jou kan helpen bij het werven van nieuwe klanten en het verhogen van tevredenheid. Heb je vragen, aarzel niet en stel ze snel!
In mijn vorige artikel ‘De grootste bedreiging voor een duurzame aarde is Google (eindelijk een eerlijk verhaal over papier)’ ben ik begonnen om de oneerlijke strijd tussen digitaal en papier onder de...
Het lijkt een oneerlijke strijd: digitaal wordt als milieuvriendelijk gezien, er wordt bespaard op papier. Maar is dat wel zo? Ik vraag het me af als ik al die energievretende beeldschermen in huizen ...