09 september 2013

Open jij je e-mails op je smartphone of tablet? Hoe vaak per dag? E-mail is en blijft een uitstekende manier om de dialoog met je klanten écht aan te gaan. Dé succesfactor: hou het persoonlijk en raak een klant écht met zaken die hem op dat moment interesseren.

50 procent van de mails wordt inmiddels geopend op mobiele devices en dat aantal stijgt dagelijks. Je krijgt als verzender maar één kans: maar 7% van de ontvangers opent de mail op 2 verschillende plaatsen. Dus als je e-mailing niet geschikt is voor mobiel mis je de boot.

In dit artikel geef ik je inzicht in succesfactoren voor de inzet van e-mailmarketing en veel praktische tips om maximaal resultaat te halen uit jouw e-mailadressenbestand.

e-mail-marketing-01

Waarvoor zet je e-mail marketing in?

Ieder communicatiemiddel heeft zijn sterke punten. E-mail marketing is het meest effectief voor het stimuleren van verkopen (vooral bij consumentenproducten) en het creëren van loyaliteit bij relaties (bij business-to-business). Ingezet in combinatie met direct mail kan het voor een hogere tevredenheid bij klanten zorgen (zie artikel Direct mail en e-mail: de kracht van de combinatie).

De voordelen van e-mail marketing zijn:

  • Snel: je kunt snel vele relaties bereiken
  • Goedkoop: de meerprijs voor het verzenden van extra mails is laag
  • Meetbaar: iedere klik geeft inzicht in het gedrag van de lezers
  • Persoonlijk: je kunt de boodschap op de ontvanger afstemmen
  • Interactief: het kan een dialoog starten en in gang houden

E-mail is minder geschikt om nieuwe klanten te benaderen. Een onbekende afzender in de overvolle mailbox maakt weinig kans. Bovendien mag je vanwege de spamwet alleen mensen en bedrijven mailen die daar uitdrukkelijk toestemming voor hebben gegeven of die klant bij je zijn.

Bij bestaande relaties kan e-mail vooral worden ingezet om kennis over je bedrijf of producten over te brengen, om loyaliteit te kweken of om een actie of reactie te vragen.

Succesfactor 1: Maak het afzendadres persoonlijk

De eerste tip is de gemakkelijkste: maak de afzender persoonlijk en dichtbij. In ieder geval altijd een persoonsnaam erbij, indien mogelijk verzonden door de persoonlijke contactpersoon van de klant.

Tips:

  • Bedrijfsnaam + persoonsnaam
  • Maximaal 25 tekens
  • Geen Noreply@: het mag niet meer in Nederland, maar is ook verre van klantvriendelijk

Succesfactor 2: Noem het géén nieuwsbrief!

Waarom noemt iedereen zijn e-mailing een ‘nieuwsbrief’? Terwijl bijna iedereen er zelf een hekel aan heeft? De onderwerpregel is dé meest bepalende factor voor het succes van een e-mailcampagne: niet geopend = altijd mis!

Houd je doelstelling en de interesses van de ontvangers voor ogen. Wat wil je dat ze doen nadat ze je e-mail hebben gelezen en wat zorgt ervoor dat ze bereid zijn dat te doen? Als je die vraag kunt beantwoorden in maximaal 50 letters heb je misschien al je onderwerpregel.

In het algemeen zie je dat een korte onderwerpregel goed is voor een hoger openingspercentage. Een mail met als onderwerp ‘Hoi’ of ‘Hey’ prikkelt de nieuwsgierigheid en lijkt heel persoonlijk. Maar wekt deze onderwerpregel de juiste verwachtingen? Een lange onderwerpregel, eventueel met losse onderwerpen erin, zorgt voor een lager openingspercentage maar vervolgens voor een hoger doorklikpercentage.

Tips:

  • Prikkel: motiveer klant om te openen
  • Personaliseer: ‘Speciale aanbieding voor Peter de Vries’
  • Belangrijkste onderwerp vooraan
  • Speel in op actualitei
  • Maximaal 50 tekens (de meeste leesvensters bieden ruimte aan 50 posities voor de onderwerpregel. Zorg ervoor dat de breuk niet net in een cruciaal woord plaatsvindt)
e-mail-marketing-02

Succesfactor 3: Een boeiende inhoud

Prikkel. Maak het persoonlijk. Denk vanuit voordelen van de klant.

Als je ervoor gezorgd hebt dat de klant jouw mail geopend heeft, is het zaak om hem te boeien. Dat begint bij het begin. Je hebt de doelstellingen voor je nieuwsbrief geformuleerd en hebt je verdiept in de wensen van de klant. Wat beweegt hem, waar heeft hij behoefte aan?

Schrijf je tekst vanuit de wensen van de klant. Per onderwerp, puntsgewijs, prikkelend. Zorg voor een passende afbeelding per onderwerp.

Let daarbij speciaal op de pre-header. De pre-header is de tekst die je in mobiele toestel als eerste ziet. Vaak is deze voorgeprogrammeerd als ‘Kun je deze nieuwsbrief niet lezen, open dan de webversie’. Een gemiste kans dus, zeker als je je herinnert dat 50% van de mails op mobiel wordt geopend.

Tips:

  • Zet het belangrijkste onderwerp of voordeel bovenaan (ook voor de preview: in Outlook zien ontvangers al een preview van de mail)
  • Meerdere voordelen in bullets onder elkaar
  • Zorg ervoor dat mail ook leesbaar is zonder afbeeldingen
  • Personaliseer de afzender: iedere klant krijgt een persoonlijke e-mail van zijn eigen contactpersoon (met foto!)
  • Een-koloms nieuwsbrieven werken het beste (zeker op een mobiel toestel!)

Succesfactor 4: Verrijking van gegevens

Je kunt de e-mailing ook gebruiken om gegevens te verrijken: zo kun je meer te weten komen van je klant.

Stel dat je reisbureau je vraagt: ‘Naar welke bestemming wil je de komende 6 maanden op vakantie gaan? We beloven je dat we je alleen maar zullen contacten als we speciale aanbiedingen hebben op deze gebieden. En verder niet.’

Wat zul je doen? Een reisbureau dat met je meedenkt en je niet zal benaderen met onnodige deals! De antwoorden zijn voor het reisbureau natuurlijk zeer waardevol en kunnen automatisch vastgelegd worden bij de klantgegevens en vervolgens gebruikt worden.

e-mail-marketing-03

Succesfactor 5: Een duidelijke call-to-action

Weet waarop je je richt: dat is de call-to-action!

Een call-to-action is een ‘oproep’ om een bepaalde actie te ondernemen: het aanklikken van een link of knop, het invullen van een formulier, het bekijken van een video, etc.

Een goede call-to-action sluit aan bij de doelen die je vooraf hebt gesteld voor deze e-mailing èn bij de inmiddels gewekte verwachtingen van de klant. En als het goed is heb je hiervoor al een pad gebaand met de onderwerpregel en de inhoud.

Tips:

  • Pijltje in knop verhoogt conversie met 40%
  • Een gepersonaliseerde knop personaliseren verhoogt conversie: <Speciale aanbieding voor Ernst-Jan tot 31 oktober>
  • Inschrijven voor bijvoorbeeld een workshop: direct inschrijven zonder formulier, je weet immers al wie op de knop drukt.

Succesfactor 6: Een geoptimaliseerde landingspagina

Een druk op de knop zal de klant leiden naar een landingspagina: een pagina op je website die geheel ingericht is voor dit specifieke doel. Op deze pagina ga je verder in op je aanbod, je nieuwsfeiten of bied je de klant aan zich aan te melden met een formulier.

Tips:

  • De inhoud van de landingspagina sluit naadloos aan bij gekweekte verwachtingen
  • Maak de landingspagina geschikt voor mobiel
  • Maak invoerformulieren zo kort mogelijk

Succesfactor 7: Meten = weten

Het mooie van e-mail marketing is dat je dat alles direct kunt meten met je eigen e-mailpakket. Iedere klik die een ontvanger doet, kun jij zien. Met de informatie kun je gaan variëren in bijvoorbeeld onderwerpregel, een ander aanbod of het verzendtijdstip. Met een split-run test kun je vooraf testen. Je maakt een A- en B-versie van de e-mailing waarin je bijvoorbeeld de onderwerpregel varieert. Je stuurt de mails aan 10% van je adressen en laat de e-mailing met het beste resultaat aan de rest van je bestand mailen.

Wat kun je meten in een e-mailpakket?

  • Aantal verzonden mails
  • Bounces (aantal mails die onbestelbaar zijn)
  • Openingspercentage: het percentage van de ontvangers dat de mail opent. In Nederland is dit gemiddeld 40%, bij e-mailings groter dan 1000 adressen daalt dit naar 34%
  • Doorklikpercentage: het percentage van de mensen die op één of meerdere links klikt t.o.v. het aantal mensen dat de mail geopend heeft. In Nederland is dit gemiddeld 11%, bij e-mailings groter dan 1000 adressen daalt dit naar 8%
  • Uitschrijfpercentage (aantal ontvangers die zich uitgeschreven hebben)
e-mail-marketing-04

Succesfactor 8: maak het mobiel

Als jouw klant de e-mail opent op zijn smartphone heb je maar één kans: als de mail er niet goed uitziet zal hij deze verwijderen. Een goede oplossing is om de mails responsive te maken: het formaat van de letters en afbeelding past zich automatisch aan aan de schermgrootte. Een aanpassing die het die resultaat van je e-mailcampagnes enorm kan vergroten! Mijn collega Stefan Verreijt legt in zijn artikel Responsive design meer hierover uit.

De e-mailcirkel is rond

In dit artikel heb ik je tips willen geven om optimaal resultaat te halen uit je e-mailadressen. Het is nog maar een tipje van de sluier.

vanEngelen kan je helpen met een professionele inzet van e-mail. We adviseren je over een (crossmediaal) plan van aanpak, leveren een professioneel en gebruiksvriendelijk e-mail pakket en begeleiden je bij het schrijven van teksten óf verzorgen het geheel voor je.

Heb je nog vragen, reageer op dit bericht, stuur me een mail, bel of loop eens binnen.

Gerelateerde berichten

Direct mail en e-mail: de kracht van de combinatie

20/08

Als je precies weet wie je doelgroep is dan zijn direct mail (drukwerk) en e-mail een uitstekende manier om klanten te benaderen. Het is bovendien de meest persoonlijke vorm van communicatie. Snel, pr...

artikel lezen

Wat is duurzamer: een papieren mailing of een e-mailing?

05/07

In mijn vorige artikel ‘De grootste bedreiging voor een duurzame aarde is Google (eindelijk een eerlijk verhaal over papier)’ ben ik begonnen om de oneerlijke strijd tussen digitaal en papier onder de...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring