21 februari 2015

We willen allemaal een vindbare website. Maar wordt er wel genoeg nagedacht over het hoe en wat als je eenmaal op die vindbare website bent beland? Conversie is nog veel belangrijker als vindbaarheid. Immers je kan wel veel in de trechter gooien, maar als de tuit maar heel smal is zal er niet veel uitkomen. Hoe kunnen we de tuit van de trechter breder maken? Een onderdeel daarin is je contactformulier, maar waar dien je dan rekening mee te houden voor een goede conversie?

Wat zegt een contactformulier over jouw website?

Laten we eerst eens bij de basis beginnen. Want mogelijk heeft je website helemaal geen contactformulier. En ook al wil je dat misschien niet, mogelijk zegt dat wel meteen iets over je bedrijf. Een contactformulier is namelijk een vorm van gemak. Het niet aanbieden van een formulier kan dus ook zeggen dat je liever niet hebt dat bezoekers via mail contact met je opnemen. Natuurlijk, je hebt een e-mailadres wel vermeld, maar blijkbaar wou je het een bezoeker niet al te gemakkelijk maken contact op te nemen. Anders was er wel over een contactformulier nagedacht.

Het formulier en het aantal velden

Als bedrijf willen we graag alles van onze klant weten. Onze klant is echter niet altijd zo happig om alle informatie in te vullen en het invullen van veel velden om een formulier af te ronden kan zelfs zorgen voor afhakers.

Afhankelijk van het type formulier wat je aanbied zal daarom het aantal velden beperkt moeten zijn of juist uitgebreider. Bij een contactformulier hou je het aantal velden beperkt. Je wil namelijk een laagdrempelige manier creëren om contact op te nemen. Een goed voorbeeld hiervan is de call-me-back. Een formulier soms maar bestaande uit 2 velden.

Een call-me-back formulier zou niet meer dan 3 velden nodig hebben. Een voor naam, een voor telefoonnummer en een voor een tijd. In onderstaande voorbeelden zien we enkele do’s en dont’s voor call me back formulieren.

Klik op de foto’s voor de begeleidende tekst per voorbeeld.

Verplichte velden binnen een formulier

Heb je veel verplichte velden in een formulier? Dat hoeft niet een groot probleem te zijn. Zorg er dan wel voor dat je de velden op een juiste manier presenteert zodat het formulier niet al te dwingend over komt. Maak daarnaast ook goed duidelijk welke velden verplichte velden zijn. Je wil te allen tijde voorkomen dat je gebruiker denkt alle velden die nodig zijn te hebben ingevuld en hij/zij op de volgende pagina met een foutmelding wordt geconfronteerd.

Wees duidelijk, geef wanneer mogelijk meteen feedback

Is er een veld verkeerd ingevuld of overgeslagen? Meld het je gebruiker dan meteen. Dat hoeft niet perse met een tekstuele melding. Het kader waar de tekst in zou horen kan ook van kleur veranderen. Bij sommige problemen kan het wel handig zijn om ook een tekstuele toelichting te geven.

Geef je deze feedback pas op een volgende pagina kan deze al snel een bron van frustratie zijn. Immers, je had alles toch goed ingevuld en nagekeken? Zeker als je wanneer je teruggaat naar de vorige pagina al je gegevens zijn verdwenen is de zin om een formulier nog verder in te vullen vaak al snel verdwenen.

Verwacht je dat de gebruiker mogelijk niet precies weet hoe een veld moet worden ingevuld? Help dan! Kaders kunnen wanneer deze nog leeg zijn altijd een tijdelijke tekst bevatten welke de gebruiker kan helpen bij het invullen.

Schermafbeelding 2015-02-20 om 23.11.17

Een goed voorbeeld van de site van Interpolis waarbij 'hulp' wordt aangeboden bij het invullen van een veld.

Maar dat is nog niet alles…

Er zijn namelijk nog veel meer dingen waar je op kan letten wanneer je een formulier in je website integreert. Wat te denken van het voorkomen van spam? Of wat te doen nadat een formulier is ingevuld? Of hoe komt iemand uberhaupt op de pagina terecht waar je formulier zich bevindt? Daar vertel ik een volgende keer meer over.

Gerelateerde berichten

Responsive design, wat is het en wat kan/moet ik ermee?

05/11

Maakten we vroeger alleen maar gebruik van een computer voor het internetten. Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een smartphone of een tablet thuis liggen. Of wat te denken van de SmartTV’s of zelf...

artikel lezen

De klantreis als onmisbare basis voor je communicatiestrategie

20/11

Wist je dat een klant vaak al 75% van zijn zoektocht heeft afgelegd voordat hij met je in contact komt? Als je dus niet meteen in beeld bent in die zoektocht mis je dus veel kansen. Kansen om met hem ...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring