07 oktober 2014
shutterstock_234211072

Guerrillamarketing: juist voor het MKB!

Ik merk dat veel ondernemers het lastig vinden om out-of-the-box te denken. En dat is niet gek. Je wordt door de jaren heen een beetje bedrijfsblind. Je bent tenslotte dag (en nacht?) met je eigen business bezig bent. Een frisse blik van iemand van buiten je bedrijf kan in dat geval helpen. Gewoon samen anders naar dingen kijken. Eén van ‘die dingen’ kan de inzet van guerrillamarketing zijn. En ik hoor je denken ‘Ook voor het MKB?’ ‘Ja juist voor het MKB!’

Want wie is nu niet op zoek naar meer klanten? En meer omzet vanuit je huidige portefeuille? Ik geloof echt in een onderscheidende positionering die de kracht en kernwaarden van je bedrijf draagt. Maar wil je eens iets extra’s en anders? Overweeg dan een ludieke en creatieve actie en durf op te vallen. Want soms kun je creativiteit ‘gewoon’ op straat leggen met guerrillamarketing.

Wat is guerrillamarketing?

Misschien heb je wel eens van guerrillamarketing gehoord. Bij guerrillamarketing staat het verrassingseffect voorop. Het is origineel, onvoorspelbaar, ondeugend en gedurfd. Je geeft je doelgroep ‘iets’ waardoor ze vanzelf over je gaan praten. Met een guerrillastunt creëer je directe aandacht onder je doelgroep omdat je ze bereikt via hun eigen leefwereld. Dat is tenminste wel een vereiste!
Een goede guerrilla-actie heeft alles in zich om een ‘buzz’ te veroorzaken. Zeker als je het combineert met versterkende middelen en een goede sociale media strategie. Guerrilla marketing is dus een vorm van marketing waar met weinig ‘wapens’ en relatief klein budget een groot resultaat behaald wordt. Mensen gaan vaak ervaringen met elkaar delen en wat voor effecten dat kan hebben op internet, weten we inmiddels allemaal wel.

Waar moet je rekening mee houden?

Ga of wil je aan de slag met creatieve guerrillamarketing? Houd in ieder geval rekening met deze criteria van Cor Hospes (hij is én blijft toch wel de goeroe op dit vlak):
• origineel
• onverwacht & onvoorspelbaar
• voldoende bereik
• relevant
• juiste moment & plek

Sympathie = wauw! En vooral die sympathie gaat je veel opleveren!

• Bedenk vooraf waar je doelgroep zit.
• Waar kun je die overvallen?
• Bezoek die plekken.
• Bedenk (wel of niet met ondersteuning van ons) een supergaaf en creatief idee.

Inspiratie en tips!

Er zijn tal van voorbeelden van goede guerrillastunts. De acties van Axe wil ik wel even benadrukken. ‘Oke, Axe is een ‘groot’ merk maar kijk maar eens naar de inzet: de sympathie is groot en voor de voorbijgangers was het niet direct bekend dat het om Axe ging’.

Cor Hospes heeft een aantal boeken geschreven over guerrillamarketing. In zijn boeken vind je nog meer inspirerende voorbeelden.

Wil je sparren over een creatief concept? Hulp nodig bij de uitvoering? Neem dan gerust contact met mij op. Ik help je graag op weg!

Gerelateerde berichten

Jouw bedrijf in de beleveniseconomie: beleving creëer je zelf!

06/03

Een maand geleden bezocht ik samen met mijn collega Cees Verduin de Graficus Vakdag. Een dag waar bureaus, drukkers en toeleveranciers uit de grafimediabranche elkaar ontmoeten. De uitnodiging beloofd...

artikel lezen

Onderscheidend positioneren: Hoe claim je een plek in hoofd en hart?

26/09

We leven in een tijdperk waarin media een grote rol spelen. En daar maken merken gretig gebruik van. Of het nu gaat om de inzet van off- of online communicatie, één ding staat vast; de consument van v...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring
Sluiten