13 juni 2013
Wereldbol

En nee, dan bedoel ik niet een kapstok in de ontvangsthal. Ik bedoel een beschreven bedrijfskarakter, een overkoepelende boodschap waar je al je communicatie aan ophangt. Als je een juiste en duidelijke kapstok hebt, is de invulling van je marketing en je communicatie een stuk dichterbij. En makkelijker te realiseren. Je kunt dan namelijk toetsen. Dit past wel bij mij, dit past niet bij mij….dit brengt me wel dichter bij mijn doel en dit niet….Als je zomaar wat doet, blijkt heel vaak achteraf dat het niet klopt en niet past bij wat je wil uitstralen. Of dat al je communicatiemiddelen als los zand aan elkaar hangen. En dat is een gemiste kans. Zo ben je niet goed zichtbaar en kun je je niet onderscheidend profileren.

Wat zijn jouw kernwaarden?

Het begint met kernwaarden. Kernwaarden zijn belangrijk. Waarmee ben jij herkenbaar als ondernemer of bedrijf? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Een van mijn kernwaarden is bijvoorbeeld ‘open’. Ik hou niet van vaag gedoe en er om heen draaien. Gewoon ‘to the point’ met respect voor de ander. Ik zal altijd zeggen wat ik vind en voel….Maar goed, eerlijk is eerlijk, niet iedereen kan dit waarderen. En dat hoeft natuurlijk ook niet.

Zo heeft iedere ondernemer of ieder bedrijf eigen kernwaarden. Waaraan ze herkenbaar zijn en waar je ze ook op aan mag spreken. Met maar één doel; zorgen voor een stukje eigenheid.

Je zult zien dat wanneer je deze kapstok in beeld hebt gebracht, de invulling van je communicatiepuzzel een stuk gemakkelijker is. Je hebt namelijk een doel, een focus en een richting. De basis waaraan je je keuzes kunt toetsen.

Heb jij een duidelijke kapstok voor jouw bedrijf? Of doe je maar gewoon iets en zie je wel waar ‘het’ op uit komt?
Kan ik je helpen met een eerlijk advies? Over bijvoorbeeld die handige kapstok? Neem dan gerust contact met me op.

Gerelateerde berichten

De ultieme kernwaardencheck!

28/04

Vanmorgen deden we een test in onze netwerkclub.

De dagvoorzitter vroeg: 'Eén van onze leden heeft als belangrijkste kernwaarde "Inlevingsvermogen". Wie is dat?'

Direct zat een lid, inmiddels een zeer t...

artikel lezen

Wat is jouw steentje? Vernieuwend communiceren vanuit kernwaarden

25/02

De gemiddelde Nederlander ontvangt duizenden commerciële prikkels per dag. Met 2 beeldschermen in de hand, zappend van televisie naar YouTube en van iPad naar folder probeert hij ze te ontwijken. Hij ...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring
Sluiten