01 september 2015

In februari 2014 betaalde Facebook 14 miljard euro voor Whatsapp. Zelfs voor Facebook is dit enorm veel geld. En dit terwijl jij tot nu toe waarschijnlijk slechts €0,79 hebt betaald voor Whatsapp en je er nu dus gratis gebruik van maakt. Hoe kan Facebook dit bedrag terugverdienen? En misschien belangrijker: kun jij je gegevens wel toevertrouwen aan Whatsapp?

Welk verdienmodel zal Whatsapp in de toekomst gaan krijgen?

whatsapp-aantal-gebruikers-nederland

Verdienmodel 1: bedrijven gaan betalen voor gebruik

Facebook is in 2004 (pas!) gestart als een ‘smoelenboek’ voor studenten. In de eerste jaren was er geen verdienmodel en pas in 2007 werden de Pagina’s voor merken en bedrijven geïntroduceerd. Hier konden bedrijven gratis een relatie opbouwen met hun fans.

Misschien herken je het: voorheen zag je ‘likes’ voor pagina’s van je vrienden in je tijdlijn, maar nu moeten de bedrijven ervoor betalen. Facebook maakt ons eerst verslaafd, bouwt een publiek op en laat dan de bedrijven betalen.

Voor bedrijven is het communiceren via Whatsapp de kortste weg naar de klant. Een gemiddelde tiener stuurt maar liefst 68 Whatsapp-berichten per dag, de smartphone is met zijn hand vergroeid. Het is voor marketeers dus een ideaal medium om met zijn publiek te communiceren. Denk verder eens aan het sturen van updates te sturen over bestellingen en leveringen. En wat als je straks kunt betalen via Whatsapp? Dan heeft Facebook/Whatsapp de hele keten van advertising-betalen-communicatie in handen. Maar daarover lees je hieronder meer.

whatsapp-belknop

Verdienmodel 2: bellen

Heb jij al eens gebeld met Whatsapp? Sinds april is Whatsapp uitgebreid met de belfunctie. Het icoontje van een telefoon is in de app geslopen en zonder er bij na te denken heb je misschien al gebeld met Whatsapp.

Bellen met Whatsapp is gratis als je in een wifi-netwerk zit. En als je belt via het 3G of 4G-netwerk wordt je databundel belast, met een gemiddeld verbruik van 250 kB per minuut. Met een databundel van slechts 100 MB kun je dus 400 minuten per maand bellen.

Bedenk eens wat betekent voor telecomproviders als KPN, Vodafone en T-Mobile? Met 10 miljoen Whatsapp-gebruikers in Nederland kan Whatsapp nu ook een ware gamechanger worden voor de telefoniemarkt, zoals het eerder ook het verdienmodel van sms’en onderuit schoffelde.

StarTrek_1966_2005_1

Verdienmodel 3: videobellen

Star Trek fantaseerde al in de jaren 60 over videobellen. Maar hoe vaak heb jij de laatste tijd gefacetimed of geskyped? Ondanks alle technologische vooruitgang zijn er altijd nog barrières om te videobellen. Facetimen kan alleen tussen Apple-gebruikers, voor Skype moet je je een hele aanmeldprocedure doorlopen. En een conference call opzetten, weet jij hoe dat moet?

Whatsapp heeft met 700 miljoen gebruikers wereldwijd de basis om videobellen te introduceren. Voor jou als gebruiker zal dit betekenen dat er op enig moment een knop ‘videobellen’ te zien is. En je zult gaan videobellen omdat het eindelijk zo eenvoudig en gratis is. En samen met scenario 1 (bedrijven) en 2 (bellen) lijkt de investering van 14 miljard in een wereldwijde telefoniemarkt van 1.500 miljard euro een schijntje!

Verdienmodel 4: metadata

De metadata die Whatsapp van jou verzamelt is heel waardevol. Metadata is informatie over een bericht; dus naar wie je het stuurt, wanneer, waarvandaan. De exacte inhoud van je bericht kan Whatsapp niet lezen. Met deze informatie kan Facebook adverteerders de juiste advertenties te laten tonen, op het juiste moment en op de juiste plaats!

Oh ja, om dezelfde reden laat Google je gratis mailen met Gmail!

De strijd om de portemonnee van de klant en nieuwe betaalwijzen is losgebarsten tussen Apple en Google. Kan Whatsapp zich daar tussen voegen?

Verdienmodel 5: betalen

Met iDeal kun je prima betalingen verrichten in Nederland. Maar wat als je iets in het buitenland wilt kopen? Apple Pay is de nieuwe betaalmethode van Apple en Google wil met zijn Wallet ook de baas worden over de betaaltransacties.

Whatsapp heeft al een wereldwijde klantenbase die hard groeit naar 1 miljard gebruikers. Sta niet verbaasd te kijken als je straks eenvoudig geld kunt overmaken naar je vrienden (microtransacties). En de bedrijven zullen volgen.

Whatsapp heeft geduld

Kun je morgen knop ‘videobellen’ of ‘betalen’ verwachten in Whatsapp? Nee. Mark Zuckerberg zegt: "If it’s still growing fast, don’t choke it with monetization.” Voor Whatsapp zal hij dezelfde strategie volgen als bij Facebook. Groeien, groeien, groeien. Nieuwe faciliteiten gratis ter beschikking stellen aan gebruikers. En daarna laten betalen door bedrijven en merken: voor adverteren, communicatie, bellen, videobellen en betaaltransacties.

Ben ik na deze zoektocht naar het verdienmodel van Whatsapp nu zelf gerustgesteld dat ik veilig kan appen? Dat weet ik nog niet. Maar mijn nieuwsgierigheid naar de nieuwe ontwikkelingen wint het van het nadeel van mijn privacy.

Reageren?

Hoe zie jij de verdienmodellen van Whatsapp in de toekomst? En kun je de vertalen naar jouw branche? Ik ben, met de lezers van ons 360-kennisplatform, benieuwd naar jouw reactie!

Gerelateerde berichten

Big data voor MKB – zó start je ermee!

05/09

Vorige week mocht ik meedoen aan het BOB Debat over Big Data, georganiseerd door Regio Business. Een onderwerp dat zeer actueel is en veelbesproken. Maar hoe wordt het vandaag de dag nu praktisch inge...

artikel lezen

Responsive design, wat is het en wat kan/moet ik ermee?

05/11

Maakten we vroeger alleen maar gebruik van een computer voor het internetten. Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een smartphone of een tablet thuis liggen. Of wat te denken van de SmartTV’s of zelf...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring
Sluiten