26 juni 2014
reboot

De gebruiksvriendelijkheid (ookwel usability genoemd) van je website is van essentieel belang om resultaat te bereiken. In het traject van de realisatie van je website is het verstandig usability in iedere stap mee te nemen. Wat echter niet wil zeggen dat wanneer je website online is er geen mogelijkheid meer is om usability te testen of verbeteringen te maken.
Deze keer ga ik in op tests die je zelf kan uitvoeren op je website om probleempunten bloot te leggen. En nee, bij deze tests hoef je dus niet mensen te interviewen om meer te weten te komen. Daar ga ik een volgende keer op in.

Persona inzetten om zelf te testen

Maak je momenteel al gebruik van persona’s binnen jullie bedrijf die de verschillende doelgroepen vertegenwoordigen? Dat kan namelijk een goed middel zijn om, vanuit de ogen van je gebruiker door de website te wandelen.
Nog geen beeld van persona of wat deze voor je kunnen betekenen? Lees dan eens eerst de artikelen welke we hier al eens eerder over hebben geschreven;

Persona’s worden opgesteld aan de hand van doelgroeponderzoek, waarna een beperkt aantal typerende gebruikers wordt gedefinieerd. Deze gebruikers bestaan niet echt, maar omwille van de doeltreffendheid van het gebruik van personas, worden deze wel als zodanig beschreven. Dit betekent dat een persona wordt omschreven in termen van onder andere demografie, behoeften, biografie, voorkeuren en soms zelfs foto’s. (bron Wikipedia)

Wanneer je met persona’s aan de slag gaat. Doe dit dan in een groepssessie binnen het bedrijf waarin je met collega’s de website doorloopt aan de hand van vraagstukken die spelen bij je persona. Bekijk de stappen die doorlopen worden en hoe je persona in die situaties zou reageren. Juist door met meerdere mensen deze stappen te doorlopen voorkom je dan er een eenzijdig beeld staat of er kenmerken van je persona worden overdreven of onderbelicht blijven.
In mijn volgende bericht vertel ik je meer over het opstellen van goede vragen voor een usability test. Dat kan zijn met klanten, mensen van de straat of je persona’s.

Schakel andere experts in

Andere experts inschakelen hoeft niets te kosten. Via de website fivesecondtest.com is er bijvoorbeeld al mogelijkheid om je website door anderen te laten testen. Het principe is eenvoudig, upload een screenshot van je website en een vraag. Deelnemers aan dit platform gaan je vraag vervolgens beantwoorden. Fivesecondtest gaat hierbij uit van de kofferbaktest. Met geringe informatie wordt gebruikers een website voorgeschoteld waarvan ze binnen 5 seconden een indruk moeten krijgen om de vraag te beantwoorden. De test geeft daarmee een goed beeld van hoe overzichtelijk je website voor je gebruiker is. Bedenk wel dat fivesecondtest een Engelse website is en een groot deel van de gebruikers waarschijnlijk geen Nederlands spreekt.

Google Analytics inzetten om mogelijke problemen op te sporen

Wil je weten of je website momenteel goed in elkaar steekt? Google Analytics kan een goede tool zijn om hier meer zicht op te krijgen. Als je maar op de juiste plekken gaat zoeken.

Zoekopdrachten binnen de website
Heb je een zoekfunctionaliteit binnen de website? Mooi! Dat betekent dat je ook kunt zien naar welke onderwerpen er op je website is gezocht. Wanneer er op sommige onderwerpen veel wordt gezocht kan dit een teken zijn dat het betreffende item niet goed vindbaar is. Bol.com gebruikt de zoekfunctionaliteit zelf bijvoorbeeld om te kijken aan welke producten welke ze nog niet aanbieden behoefte is. Binnen je eigen website, zeker wanneer je een webshop onderhoud is dit natuurlijk ook een mogelijkheid.
Hou er bij de zoekopdrachten wel rekening mee dat er gebruikers zijn die altijd de zoekfunctionaliteit gebruiken. Ook al is je navigatiestructuur nog zo duidelijk.
Kom je erachter dat sommige pagina’s of items binnen je website slecht vindbaar zijn? Dan is het tijd om eens te kijken naar de sitemap van je website en of deze goed in elkaar steekt. Ik vertel je daar graag meer over in het artikel: Op stap naar een nieuwe website 2: Sitemap

Uitstappagina’s
Bekijk bij de analyse van je website eens de uitstappagina’s. Bij sommige pagina’s is het logisch dat je bezoeker de website verlaat. Dit kan bijvoorbeeld op een contactpagina zijn nadat een gebruiker je telefoonnummer of e-mailadres heeft gevonden of een contactformulier is ingevuld. Interessanter is om te kijken naar pagina’s waarvan je niet zou verwachten dat het een uitstappagina is. Leg op deze pagina’s de nadruk als je de website zelf middels persona’s gaat testen. Wat kan de reden zijn dat een gebruiker voortijdig je website verlaat. Frustratie? Vind je gebruiker niet wat hij/zij verwacht of zijn de vervolgopties onduidelijk of ontbreken deze?

Pagina’s waarop de gebruiker langer verblijft

2001dilbert

Heb je een pagina met meer content, bijvoorbeeld een artikel, dan is het fijn als een bezoeker meer tijd besteed om deze pagina te lezen. Soms is een langer bezoek op een pagina ook een teken dat je bezoeker informatie niet kan vinden. Kijk of je pagina’s kan vinden waar ongebruikelijk lange bezoektijden zijn. Ook deze kun je perfect oppakken als je met persona’s je website gaat analyseren.

Page-Overlay
Google Analytics biedt een basic optie om een page-overlay van iedere pagina binnen je website te genereren. Hierin kun je de clicks terugvinden op de verschillende buttons. Hoewel deze optie vrij beperkt is, kan het wel een beeld geven van op welke items geklikt wordt en op welke niet. (Je kan de page-overlay vinden in Analytics onder Gedrag > Analyse op de pagina, hou er rekening mee dat je Firefox of Chrome nodig hebt om deze functie te kunnen gebruiken)

Tests via websites

Naast de opties die ik al heb benoemd zijn er nog genoeg andere websites welke je kan inzetten om je gebruiksvriendelijkheid te testen. Een paar interessante voorbeelden op een rij die zeker de moeite waard zijn.

Hoe ziet jouw website eruit voor kleurenblinden?
Wil jij een drempelvrije website? Heb je dan wel eens bekeken hoe je website eruit ziet voor mensen die kleurenblind zijn? Het kan eenvoudig via de website colorfilter.wickline.org verschillende vormen van kleurenblindheid zijn via deze website te testen.

usability-kleurenblind

De website van nu.nl zoals gezien door een kleurenblinde

Snelheid
Je zou er misschien niet meteen aan denken, maar wat is er tegenwoordig nog irritanter als een website die niet snel genoeg laad? Vaak al een reden om af te haken en verder te zoeken. Google bied met PageSpeed Insights een mogelijkheid om je website te controleren en geeft meteen tips hoe je de website kan optimaliseren zodat deze sneller laad.

usability-pagespeedinsights

Opnieuw de website van nu.nl geanalyseerd met PageSpeed Insights

Heatmaps en clickmaps, wat doet je bezoeker nou precies op je website?
Wil je nog een stapje verder gaan dan de mogelijkheden die Google Analytics biedt met de Page-Overlay? Kijk dan zeker eens naar de mogelijkheden van de heatmap of de clickmap. Middels deze websites kun je al het verkeer op je website monitoren en middels een heatmap zien waar gebruikers met hun cursor zich op je website bevinden of middels een clickmap waar op je website geklikt wordt. Let op, ook items die niet klikbaar zijn worden geregistreerd. Geeft je meteen een goed beeld of die ene foto toch een button had moeten zijn.

Voorbeelden van websites zijn oa:

Aanmelden om dagelijks tests te kunnen uitvoeren is niet gratis. Vaak bieden partijen wel een testperiode van 30 dagen aan waarin je gratis van de diensten gebruik kan maken. Van de opties die ik hier vermeld biedt Clicktale als enige een gratis mogelijkheid aan.

Oké, ik weet nu meer over usability, en nu?

Het antwoord laat zich al raden. Aan de slag! Voer eens een paar van de tests uit die ik heb beschreven. Wil je sparren over de resultaten? Dan ga ik graag een keer met je in gesprek. Is je leeshonger nog niet gestild? Volgende keer vertel ik meer over het uitvoeren van usability tests middels interviews met je gebruikers.

Gerelateerde berichten

7 Tips voor effectievere communicatie door gebruik persona’s

18/06

Communicatiemiddelen ontwerpen we voor mensen. Als we bij het opstellen hiervan onze gebruiker centraal stellen heeft de boodschap meer resultaat. We hebben het dan over user centered design.

Om te wet...

artikel lezen

Hoe maak je een persona? Maak je doelgroep levendig met personas

17/12

Vroeger, ja vroeger was het gemakkelijk. Een middenklasse gezin ging boodschappen doen bij Albert Heijn, reed een Opel en kocht een iets duurder kaartje voor een voetbalwedstrijd. En als je minder ver...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring
Sluiten