13 juni 2013

In het artikel 'De succesfactoren voor een vindbare website' legde ik uit dat techniek, inhoud en populariteit de succesfactoren zijn van een vindbare website. Maar hoe pas je deze kennis toe en kun je je website ook daadwerkelijk beter vindbaar maken? In dit artikel neem ik je in 5 stappen mee naar een vindbare website.

hoe-maak-ik-mijn-website-vindbaar-01

Stap 1: Maak een analyse van goede zoekwoorden

Je wilt gevonden worden. Maar door wie? En in welke fase van de zoektocht van een klant? En welke zoekwoorden zijn dan relevant? Begin dus bij het begin. En bepaal welke zoekwoorden een klant zou kunnen gebruiken.

Ben je een projectinrichter dan zou dat kunnen zijn:

  • projectinrichter
  • ontwerp interieur
  • interieurproject

Denk daarbij ook in de termen die klanten gebruiken, die kunnen anders zijn dan jouw professionele vocabulaire. En kijk eens op de website van je concurrent om hun woordgebruik te bekijken. Heb je al een eigen website en toegang tot Google Analytics (erg handig)? Bekijk dan de zoekwoorden die gebruikt worden door je bestaande bezoekers. Zijn deze zoekwoorden relevant voor jouw business, dan gebruik je ze uiteraard vaker. Bedenk echter wel: dat zijn de zoekwoorden waarop je nú gevonden wordt; interessanter is te weten waarop je gevonden wilt worden! Daarvoor stelt Google de gratis Keyword Tool ter beschikking, zodat je kunt zien hoe vaak wordt gezocht op een woord of woordcombinatie. Als we zoeken op bovenstaande termen vinden we:

hoe-maak-ik-mijn-website-vindbaar-02

‘Concurrentie’ geeft aan hoe hoog de concurrentie is in Google AdWords (de betaalde resultaten bij Google). Het lokale maandelijkse volume geeft het aantal zoekopdrachten in Nederland aan. Google geeft echter ook suggesties aan.

Kantoorinrichting is een zoekwoord met een zeer hoog volume, maar ook veel concurrentie. Ga eens in Google zoeken op dit zoekwoord. Zie je hier je concurrenten dan is dit waarschijnlijk een relevant zoekwoord. Probeer vervolgens het zoekwoord uit te breiden. Misschien is kantoorinrichting te breed, maar kan een toevoeging van een bepaalde branche, regio of bijwoord (professioneel, goedkoop, design, turn key) zorgen voor betere kansen. Het bepalen van je zoekwoorden is dus een verlengstuk van je marketingstrategie. Je bepaalt je onderscheidend vermogen, de producten en diensten die je gaat aanbieden, je doelgroep, je regio etc. Ons advies is om in de eerste fase een lijst te maken van ongeveer 10 (combinaties) van zoekwoorden. Zo kun je eerst gaan focussen, daarna kun je de breedte in gaan.

Stap 2: Bekijk je website zoals Google deze ziet

De vindbaarheid van je website hangt -zoals je eerder las- af van het gebruik van de juiste techniek, de inhoud en de populariteit. Je kunt deze in één oogopslag bekijken voor je website met behulp van één tool en één Google-zoekopdracht. Installeer daarvoor de tool Seoquake. Typ dan in het Google zoekvenster in: site:domeinnaam.nl. Bijvoorbeeld: site:vanengelen.nl Let op: zonder www en zonder spatie! Google toont dan álle pagina’s van je website. 

Bijvoorbeeld:

hoe-maak-ik-mijn-website-vindbaar-03

De resultaten kun je zien als advertenties. Iedere pagina wordt getoond zoals in de zoekmachine. Je ziet achtereenvolgens:

  • de pagina titel (blauwe tekst, of paars indien recent geopend)
  • de url (groen)
  • de meta description (zwart)
  • SEOquake: PR: 3 (een pagerank van 3)

En? Hoe ziet dit eruit voor jouw website? Staan hier koppen en teksten die voorkomen in jouw beoogde zoektermen?

Typ vervolgens het commando site:domeinnaam.nl <zoekterm> in, voor je belangrijkste zoekterm. Bijvoorbeeld site:vanengelen.nl reclamebureau.

Zo toont Google alle pagina’s waarin deze zoekterm voorkomt. Het zou de eerste keer niet zijn dat een website de gewenste zoekterm niet eens bevat... Bekijk wat je kunt verbeteren. Is de URL goed? De pagina titel? De meta description? Open de webpagina en lees deze eens goed. Gaat de tekst over de zoekterm die jij beoogt?

Bekijk vervolgens de bron van de pagina en controleer of de H1 en H2 goed zijn gecodeerd.

  • In Chrome: rechtermuisknop, element inspecteren, ctrl-F (zoeken), h1.
  • In Internet Explorer: Beeld->Bron
  • In Firefox: rechtermuisknop, paginabron bekijken

Je ziet dan welke tekst al dan niet als h1 (of h2) is gecodeerd.

Stap 3: Bepaal je posities in Google

Zoals eerder gezegd adviseren we om te starten met maximaal 10 zoekwoorden(combinaties) waarop je je gaat richten. Ga deze zoekwoorden zelf Googlen om te zien hoe hoog je hierin staat. Maar ook om feeling te houden met wat er gebeurt in de markt. Hoe gedragen je concurrenten zich? Welke teksten gebruiken ze, welk commercieel aanbod, wordt er veel geadverteerd met Google AdWords?Het verdient aanbeveling om regelmatig te controleren en op te schrijven hoe hoog je scoort. Het programma RankTracker kan je daarbij helpen. De basisvariant is gratis.

Maak het overzicht van de posities van je top 10 zoekwoorden en houdt dit maandelijks bij.

Stap 4: Optimaliseer de landingspagina’s

Ons belangrijkste advies: maak voor iedere zoekwoordcombinatie een aparte pagina aan; dat zijn landingpagina’s. Zorg ervoor dat de inhoud (url, meta description, meta tekst, h1, h2, tekst) geheel is gericht op die ene zoekwoordcombinatie. Schrijf de teksten gericht op de bezoeker en op de zoekmachine (in die volgorde!). Lees meer in het artikel Teksten schrijven voor het web.

De pagina zelf moet natuurlijk ook kloppen. Een logische routing, links naar relevant vervolgpagina’s, klant- en resultaatgerichte call-to-actions. Lees hierover meer in het artikel Usability van Stefan Verreijt. Pas ook van andere belangrijke pagina’s de meta description en meta tekst aan en kijk wat er gebeurt in de ranking van je website. Het kan altijd even duren voordat Google het in de gaten heeft.

Stap 5: verhoog de populariteit van je website

Als je website is gebouwd in de juiste technieken en als de inhoud gefocust is op de zoekwoorden, dan is de populariteit van je website de 3e factor om je website beter vindbaar te maken. Je kunt de populariteit van je website op verschillende manieren verhogen:

  • Het aanvragen van links bij verwijzende websites
  • Het aanvragen van links bij verenigingen die je bedrijf sponsort
  • Het schrijven van interessante artikelen/blogs en die delen via social media
  • Het promoten van je website via social media

Met de online tool Open Site Explorer kun je een redelijk compleet overzicht krijgen van de inkomende links naar je website. Ga hiervoor naar: http://www.opensiteexplorer.org. Tik in het zoekvak de naam van je website in en klik op search. Er verschijnt nu een overzicht van alle webpagina’s die naar jouw website linken.

Het leuke is echter dat je ook de inkomende links van je concurrent kunt opvragen! Bekijk of er websites zijn die je kunt benaderen om ook een link van jouw bedrijf op te nemen.

Ben je actief op Social Media, dan doe je er verstandig aan links naar je website op te nemen in je Twitter- Linkedin- en/of Facebookberichten. Google neemt deze resultaten mee voor de zoekresultaten. Daarbij telt ook de authoriteit van het desbetreffende Social Media-kanaal. Heb je dus een Twitter-account met veel volgers dan heeft dit een positieve invloed op je populariteit. Ga pas tijd (of geld) besteden aan het verhogen van je PageRank als je de eerste 2 succesfactoren (techniek en inhoud) op orde hebt.

Tenslotte: hoe maak ik mijn website beter vindbaar?

Hoe maak ik mijn website beter vindbaar? Dat is de centrale vraag in dit artikel. We hopen dat je het inzicht hebt gekregen hoe Google je website ziet. En wat je eraan kunt doen. Je weet nu dat het niet vanzelf gaat. Je zult er tijd aan moeten (laten) besteden en je concurrenten zitten ook niet stil. Een goed vindbare en resultaatgerichte website zal je leads opleveren. Je website is immers 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar om zoekende klanten op te vangen. Dat is méér dan je van je account managers kunt verwachten! Succes met de webscan van je eigen website en de stappen naar meer resultaat! En mail me als je vragen of opmerkingen hebt!

Gerelateerde berichten

De succesfactoren voor een vindbare website

01/06

Hoe maak ik mijn website vindbaar? Die vraag bereikt mij meerdere malen per week. Een klant is benaderd door een bedrijf dat belooft zijn website hoger in de zoekmachines te krijgen. En onze klant vra...

artikel lezen

De usabilitytest met gebruikers, hoe pak je dat aan? 5 tips!

03/07

Ga je zelf een usability test uitvoeren? Hoe pak je het dan precies aan? Waar moet je rekening mee houden en wat moet je vooral niet doen. Ik geef je 5 tips zodat je zelf aan de slag kunt!

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring