06 mei 2015

Bovenaan in Google. Wie wil het niet? Klanten die vanzelf bij je aankloppen, de opdrachten lopen binnen.

Een goede vindbaarheid van de website is de basis van ieder gesprek dat we met klanten voeren, of het nu een bestaande of nieuwe website is. Daarbij kent iedereen wel een trucje, zou dat nog steeds werken?

Bij vanEngelen geloven we niet in sprookjes, dus ook niet dat de vindbaarheid van je website met een trucje omhoog schiet. Bij vanEngelen geloven we wel in de GBV-formule, en hierbij staat die ‘G’ nu eens niet voor Google.

Wil je je website beter vindbaar maken, hou dan rekening met deze 3 GBV-regels.

website-vindbaar-maken-1

1. Internet marketing begint bij marketing

Wat is die ene unieke plaats die je met jouw bedrijf of product claimt? Heb je een niche gevonden? Of een specialisatie? Kun je dat omschrijven met een paar herkenbare woorden?

Ben jij een bedrijf dat alles levert aan iedereen? Dan zal het lastig zijn om je echt te onderscheiden van de concurrent. Bedenk je welke positie je wilt claimen in het brein van je klant. En beschrijf dat vanuit die gekozen doelgroep(en), zijn behoeften en hoe jij die behoeften invult.

Kortom: Wat wil je dat een klant over jou zegt?

In het artikel ‘Onderscheidend positioneren: Hoe claim je een plek in hoofd en hart?’ vertelt communicatie-adviseur Madeleine Coomans hoe jij een breinpositie kunt realiseren bij jouw klanten of prospects.

website-vindbaar-maken-2

2. De zoektocht van de klant (customer journey)

Hoe start de zoektocht van een klant naar jouw product of dienst? Met welke gebeurtenis start dat?

Als je een loodgieter bent begint het met een lekkend kraantje.

En hoe ziet die zoektocht er vervolgens uit? Welke communicatiemiddelen gebruikt je prospect? Deze zoektocht noemen we een klantreis of customer journey.

Op verschillende plaatsen in de customer journey kan je prospect gebruik maken van een zoekmachine. Zijn zoekintentie zal telkens anders zijn.

Stel je de zoektocht naar een wasmachine voor. In het begin van het traject is hij nog bezig zijn wensen en eisen te bepalen, later zoekt hij op basis van deze aspecten en in het laatste deel typt hij de exacte specificaties van de machine in.

Zie artikel De klantreis als onmisbare basis voor je communicatiestrategie.

website-vindbaar-maken-3

3. Klant eerst!

Ontwerp je website voor je klant, niet voor Google. En als je je klant op 1 zet, zal Google dat ook voor je doen.

Stel, je wilt gevonden worden op de combinatie ‘bootcamp Waalwijk’. Zorg er dan voor dat er een pagina is die ook echt over die woorden gaat.

  • de prikkelende kop vertelt erover
  • de tekst gaat erover
  • de foto heeft bijv. de naam bootcamp-waalwijk.jpg
  • de afsluitende tekst vertelt je er alles over (wat, waar, wanneer)
  • en de button prikkelt tot een actie die wenselijk is voor de zowel de bezoeker als voor jouw bedrijf

Beschrijf alles vanuit de zoekintentie van de klant. Leef je in in zijn zoektocht, zijn probleem en maak het zo gemakkelijk mogelijk om tot de gewenste actie te komen.

De GBV-formule

Oh ja, dan ben ik nog vergeten uit te leggen waar GBV voor staat. Het is je gezonde boerenverstand. Maar dat was je inmiddels vast wel duidelijk geworden.

Wil je ook jouw website beter vindbaar maken? Nodig me dan uit voor een GBV-sessie met een KMZ; een koffie met een zoetje.

Gerelateerde berichten

De klantreis als onmisbare basis voor je communicatiestrategie

20/11

Wist je dat een klant vaak al 75% van zijn zoektocht heeft afgelegd voordat hij met je in contact komt? Als je dus niet meteen in beeld bent in die zoektocht mis je dus veel kansen. Kansen om met hem ...

artikel lezen

Hoe maak ik mijn website vindbaar? In 5 stappen naar een vindbare website

13/06

In het artikel 'De succesfactoren voor een vindbare website' legde ik uit dat techniek, inhoud en populariteit de succesfactoren zijn van een vindbare website. Maar hoe pas je deze kennis toe en kun j...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring
Sluiten