06 maart 2014
journey

Een maand geleden bezocht ik samen met mijn collega Cees Verduin de Graficus Vakdag. Een dag waar bureaus, drukkers en toeleveranciers uit de grafimediabranche elkaar ontmoeten. De uitnodiging beloofde nog al wat. ‘Welke rol heeft drukwerk nog?’ en ‘Voeg waarde toe’ waren titels die mij wel triggerde. Want wij als vanEngelen hebben een visie op de toekomst van de branche maar ik ben dan ook wel nieuwsgierig hoe anderen dit zien. Ik besloot me te laten verrassen. En dat is gelukt.

Eén van die sprekers, Wim Schuurmans, heeft iets interessants in mijn hoofd achter gelaten. Iets wat me aan het denken heeft gezet. Iets wat ik eigenlijk, vanuit de theorie, wel wist maar wat door rake voorbeelden weer boven kwam drijven. Het gaat allemaal over het begrip beleveniseconomie.

We zijn over gegaan van een consumerende economie naar een beleveniseconomie. Nu we op elke hoek wel een plek vinden waar we een drankje kunnen nuttigen of iets kunnen eten of drinken, willen we méér voor ons geld. Het opvallende is namelijk dat we -doordat we steeds meer willen- eigenlijk minder tijd over houden voor onszelf. Daarom vinden we het belangrijk dat onze vrije tijd zo goed mogelijk wordt besteed. En daarbij komt dat we die besteding dan zo uniek mogelijk willen invullen. Ik zit er in ieder geval wel zo in;-) Liever 1 keer in de maand 'top' uit eten dan 3 x 'net niet'. We willen dingen voelen, beleven, meegenomen worden in een verhaal en geraakt worden!

Is er in jouw marketing- en communicatiestrategie ruimte om jouw klant een belevenis te bieden? Heb je daar wel eens over nagedacht? Ik geloof er namelijk oprecht in dat excellente producten of uitstekende diensten in de ogen van jouw klant niet meer voldoen. Hij/zij wil die beleving. Een ‘wow-effect’, customer experience, daarover gaat de markt van nu. Hij/zij wil zaken doen met een bedrijf dat anders is, dat durft maar authentiek is.Beleveniseconomie is de sleutel

Klanten willen in deze beleveniseconomie méér dan alleen een product of dienst, hij of zij wil vooral een belevenis en gaat op basis daarvan kiezen tussen aanbieders. Dat vraagt bezinning op je marketing en communicatiestrategie. Maar ook op het verhaal van je organisatie: je corporate story. Ik schreef al in een eerder artikel over die kracht van emotie: storytelling.

Vermaak en trigger je klant!

Je hoeft echt geen Disney te zijn om customer experience te bieden. Ook zakelijke dienstverleners, groot of klein, kunnen het. Een mooi voorbeeld (al wat ouder maar blijft een goed voorbeeld) van het creëren van een ‘wow-effect’ creëerde KLM door het verrassen van klanten die wachtten bij een gate. Wie had aangegeven via Twitter te wachten, kreeg een klein, persoonlijk cadeautje. Door de info vanuit bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook kon KLM het cadeautje op de persoon afstemmen. Over ‘wow-effect’ gesproken!

Geïnspireerd hierdoor? Lees dan snel verder!

Het begint bij de customer journey. Een ideale customer experience verloopt soepel en voegt op de juiste momenten waarde toe voor klanten. Centraal hierbij staat de customer journey oftewel de reis die de klant maakt vanaf het eerste moment dat er een behoefte ontstaat naar een product, dienst of oplossing voor een probleem. Tot en met het moment dat deze behoefte is ingevuld.

Dat vraagt om een kritische blik en een gedegen analyse van de beleving die een klant moet doormaken. Want customer experience en een ‘wow-effect’ zijn geen toeval. De beleveniseconomie is echt maakbaar en vult elkaar op de juiste momenten aan. Er is echter één randvoorwaarde: doe het op een échte manier!

Voeg waarde toe aan jouw bedrijf: de 7 stappen!

Denk anders en onderzoek welke waarden/beleving jij mogelijk kan toevoegen. Maar begin bij het begin. Iedere stap is er één. Bekijk, bespreek en bediscussieer ze eens. In je team of met andere ondernemers. Wedden dat een vernieuwde frisse blik helpt?

Stap 1: Kijk! Kijk met een andere blik naar jouw bedrijf en naar je concrete eindproducten.

Stap 2: Luister! Ga met jouw klanten in gesprek: luister en inventariseer de behoeften

Stap 3: Bepaal! Bepaal jouw toegevoegde waarde. Waarmee onderscheidt je je bijvoorbeeld van de rest? Is dat service? Waar zit ‘m dat dan in? Stel jezelf continu kritische vragen.

Stap 4: Kies! Kies de strategie die aansluit bij jouw toegevoegde waarde.

Stap 5: Verander! Verander je positie en durf het!

Stap 6: Ga! Ga en kijk niet achterom. Geloof in de nieuwe kracht, route van jouw bedrijf.

Stap 7: Blijf! Wees alert op alles en blijf kijken hoe de wereld om je heen verandert. Alleen dan kun je ook op die nieuwe behoeften inspelen.

Wil je eens vrijblijvend met mij sparren over die speciale toegevoegde waarde van jouw bedrijf? Welke beleving jij kan toevoegen aan je product of dienst? Of meer weten over die 7 stappen? Een kritische blik? Neem gerust contact met mij op!

Gerelateerde berichten

Guerrillamarketing: met weinig middelen grote verschuivingen!

07/10

Ik merk dat veel ondernemers het lastig vinden om out-of-the-box te denken. En dat is niet gek. Je wordt door de jaren heen een beetje bedrijfsblind. Je bent tenslotte dag (en nacht?) met je eigen bus...

artikel lezen

Wat is jouw steentje? Vernieuwend communiceren vanuit kernwaarden

25/02

De gemiddelde Nederlander ontvangt duizenden commerciële prikkels per dag. Met 2 beeldschermen in de hand, zappend van televisie naar YouTube en van iPad naar folder probeert hij ze te ontwijken. Hij ...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring
Sluiten