15 juni 2015

Je website is toe aan een facelift. De uitstraling is niet meer van deze tijd, de informatie niet meer actueel en je hebt gehoord dat Google de regels heeft veranderd.

Hoe vind je de leverancier die je hierbij echt kan helpen? Die je het juiste advies geeft, niet te veel levert (en ook niet te weinig) en je een oplossing levert waar je jaren mee vooruit kan? In dit artikel geef ik je inzicht in de dingen waar je op moet letten, zodat je gericht op zoek kunt naar een leverancier, waardoor je zélf het heft in handen houdt.

leveranciersselectie-website-4

Is een nieuwe website wel nodig?

Stel jezelf eerst de vraag of een nieuwe website wel echt nodig is.
Een nieuwe website kan nodig zijn als:

  • het ‘verhaal’ van je bedrijf de afgelopen jaren sterk is veranderd (en daarmee de gewenste uitstraling, dienstenaanbod etc.)
  • de techniek van je website verouderd is (doe hier de snelheidstest van Google)
  • je website niet goed leesbaar is op een smartphone (doe hier de mobieltest van Google)
  • het Content Management Systeem lange tijd niet meer is geüpdate en daarmee vatbaar voor virussen en hacks
  • de website is niet goed vindbaar (meer), terwijl je wel hard gewerkt hebt aan de juiste content

Een nieuwe website is misschien niet nodig als:

  • je doelgroep de website niet of nauwelijks gebruikt in zijn zoektocht naar een oplossing
  • je website slechts ondersteunend is in al je communicatie
  • de inhoud niet actueel is, maar het webdesign nog prima voldoet (dan is het vooral zaak om frisse teksten te schrijven en mooie foto’s te plaatsen)

Het belang van een website hangt af van rol ervan in de communicatie. Hangt je omzet (direct of indirect) ervan af? Is het een generator van nieuwe leads? Of is het een presentatie van je bedrijf? In het eerste geval is het een must dat je website altijd qua techniek en qua inhoud up-to-date is.

leveranciersselectie-website-1

Wat zijn je wensen en eisen?

Probeer eerst je wensen en eisen op papier te zetten.

De volgende vragen kunnen je hierbij helpen:

  • Wat is het doel van je website (directe verkopen, het genereren van leads, informeren zonder commerciële doelstelling, presenteren van je bedrijf)
  • Wie zijn je doelgroepen?
  • Wat wil deze doelgroep op je website vinden?
  • Wil je inhoud van de website zelf kunnen aanpassen? En hoe vaak? (zie ook onder kopje ‘Hoe wil je de website bijhouden?’)
  • Zal jouw doelgroep je website vaak bekijken op tablet of mobiel? (bekijk hiervoor de statistieken van je website in bijv. Google Analytics)
  • Hoe belangrijk is de vindbaarheid van je website? (zie ook onder kopje ‘Hoe belangrijk is de vindbaarheid voor jouw website?’)

Vanuit deze beschrijving komen je wensen en eisen. Maak onderscheid in een eis (‘moet’) en een wens (‘mag’).

leveranciersselectie-website-5

Hoe wil je de website bijhouden?

Om een website zelf bij te houden heb je een Content Management Systeem (CMS) nodig. Een CMS is een onine omgeving waarbinnen je op eenvoudige wijze een internetsite kunt beheren. Je kunt teksten wijzigen, pagina's toevoegen en/of afbeeldingen plaatsen op de site in een gebruiksvriendelijke editor.

Je kunt kiezen voor een Open Source CMS, zoals WordPress. In WordPress zijn veel standaardontwerpen (templates of sjablonen) beschikbaar en kun je snel en betaalbaar een hippe website neerzetten.

Heb je specifiekere wensen, qua ontwerp of functionaliteit, dan is een maatwerk website vaak een betere oplossing. Het voordeel hiervan is dat je wensen 100% uitgevoerd kunnen worden. In de modernste en snelste technieken, in een superklantvriendelijke omgeving.

Overigens kun je ook kiezen voor een website zonder CMS. Een goedkope oplossing, zeker als er niet vaak wijzigingen zijn. Eventuele aanpassingen kun je laten doen door je webdesigner.

leveranciersselectie-website-6

Hoe belangrijk is de vindbaarheid voor jouw website?

Ons motto: ‘Internet marketing begint bij marketing’. Weet je waarin je onderscheidend bent? En weet je welk probleem je van de klant oplost?

Stel jezelf de volgende vragen over de (potentiële) klant:

  • Hoe zoekt jouw klant naar een oplossing?
  • Welke rol speelt internet daarin?
  • En welke media (social media, search, blogs, magazines, beurzen etc.) gebruikt de klant?

En stel de volgende vragen over je bedrijf:

  • Wat maakt jouw bedrijf uniek?
  • Zijn dat unieke, zachte, kernwaarden (dat is niet te vertalen naar zoekwoorden)
  • Is dat je focus op een regio (daarop kun je je richten)
  • Zijn dat specifieke producten of diensten (dat worden je zoekwoorden)

Uit deze tweeledige analyse kom je erachter of ‘search’, ofwel het googlen, een rol speelt in de zoektocht van een klant.

En als het antwoord ‘ja’ is, ben je dan ook bereid daar continu (wekelijks of maandelijks) tijd en budget aan te besteden. Voor het optimaliseren, beheren, meten, aanpassen?

Een goed vindbare website begint met goed fundament. Technisch goed gebouwd, teksten die over de juiste zoekwoorden gaan. En na oplevering is het van belang dat je ermee bezig blijft. Je concurrent doet dat namelijk ook!

leveranciersselectie-website-3

Hoe beoordeel je de leverancier?

OK, je hebt nu een lijst met de wensen en eisen voor je nieuwe website. En je weet wat je echt belangrijk vindt.

Stuur je wensenlijst naar zo’n 2 of 3 internetbureaus. En vraag ze aanvullend om het volgende:

  • Hoeveel website-projecten heb je het afgelopen jaar opgeleverd?
  • Kun je referenties opgeven?
  • Hoe kun je continuïteit waarborgen?

En over de offerte:

  • Welke zaken zijn níet inbegrepen?
  • Welke meerkosten verwacht je op basis van wat je nu bekend is?
  • Wat is de levertijd? En waar hangt deze vanaf?
  • Wat moet ik zelf nog doen?

Ik hoop dat je hiermee iets kunt, en dat je het project voor je nieuwe website de touwtjes stevig in handen zult hebben.

Mocht je nog vragen hebben, aarzel dan niet om contact op te nemen. We vertellen je altijd een eerlijk verhaal!

Gerelateerde berichten

Je website vindbaar maken? Gebruik de GBV-formule!

06/05

Bovenaan in Google. Wie wil het niet? Klanten die vanzelf bij je aankloppen, de opdrachten lopen binnen.

Een goede vindbaarheid van de website is de basis van ieder gesprek dat we met klanten voeren, ...

artikel lezen

Gebruiksvriendelijke formulieren... En een hogere conversie!

21/02

We willen allemaal een vindbare website. Maar wordt er wel genoeg nagedacht over het hoe en wat als je eenmaal op die vindbare website bent beland? Conversie is nog veel belangrijker als vindbaarheid....

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring