26 september 2013

We leven in een tijdperk waarin media een grote rol spelen. En daar maken merken gretig gebruik van. Of het nu gaat om de inzet van off- of online communicatie, één ding staat vast; de consument van vandaag bepaalt zelf wanneer hij ‘de prikkels’ wil toelaten. En wanneer is dat dan? Op hét moment wanneer het voor hem of haar relevant is, wanneer t er toe doet. Als ik kritisch naar mijn eigen houding kijk (en als merken/reclameliefhebber misschien niet helemaal objectief maar toch) zoek ik alleen naar informatie als ik het nodig heb. En grijp ik naar merken die bij mij hét gevoel oproepen.

Sinds kort heb ik (ook) een iPhone 5 en wil daar een mooie dockingstation bij. Denk jij dat ik normaal gesproken wekelijks de bol.com nieuwsbrieven doorspit als ik niets nodig heb? Laat staan de stapel folders die op maandagavond in mijn brievenbus liggen. Nu het voor mij relevant is kijk ik er met een andere blik naar en zoek ik op google naar een aanbieding die bij mijn wensen aansluit.

Elke avond proberen tientallen tv-reclames de aandacht van de consument te winnen. Maar slechts enkele merken slagen er in om de consument te raken. Het voorlopige eindresultaat van deze wedloop is een ongeïnteresseerde en geïrriteerde consument die liever niet, dan wel kijkt.

afbeelding-blog-positionering

Eenvoud

Om consumenten te bereiken én vooral te raken is eenvoud toch wel echt dé keyword. Duidelijkheid en focus, zowel in reclame als met producten, zijn de basis voor een goede positionering.

Bij het positioneren van een bedrijf of merk moet je een bewuste keuze maken hoe je het merk in de hoofden én het hart van je afnemers wil onderscheiden van je concurrenten.

De beste zijn in jouw branche of vakgebied. Dat kun je op twee manieren bereiken. Je werkt of heel hard om beter te worden dan je concurrent óf je bakent je gebied zo af dat jij de absolute beste en misschien wel de enige bent. Daarvoor heb je een fundament nodig, een goede positionering.

Veel bedrijven maken de fout om alles te willen zijn voor iedereen. Daarmee lukt het ze nooit zich te onderscheiden van de concurrentie. En een zogenaamde ‘breinpositie’ op te bouwen. ‘Breinpositie’ betekent dat klanten bij sommige behoeften of wensen meteen aan jou denken.

Positioneren betekent dat je je onderscheidt ten opzichte van andere aanbieders. Je richt je op een select deel van de markt waarin je opereert. Die selectie is helder en doordacht. Je maakt hierin duidelijke keuzes in wat je wel en niet doet. Als je je goed positioneert, claim je een monopolie positie op je zelfgekozen terrein: Niemand biedt wat jij biedt en je bent onvergelijkbaar met anderen.

Als je je positioneert kies je één of meerdere combinaties van een product of dienst en een specifieke markt. Er zijn drie invalshoeken voor segmentering (het opdelen van de markt en je doelgroepen) en positionering (je neemt een positie in op de markt). Als je je positionering wilt onderzoeken, maak je keuzes op alle drie deze invalshoeken.

Beantwoord per onderdeel de vragen en probeer zo concreet mogelijk te zijn.

1) doelgroep

Richt je je op kleine organisaties of juist grote? Neem je een bepaalde regio of een bepaalde branche als uitgangspunt? Of kies je op basis van andere kenmerken, bijvoorbeeld of een bedrijf wel of niet een eigen personeelsafdeling heeft? Wie is je ingang: werk je via de eigenaar, de manager of richt je je juist op de inhoudelijke mensen op de werkvloer? Die misschien ook wel belangrijke beïnvloeders zijn.

2) behoeftes van de doelgroep

Aan welke expertise of dienst hebben jouw klanten behoefte? Hebben ze behoefte aan een breed dienstenpakket of juist een specialistische dienst? Willen ze iemand op de afdeling of juist iemand die vanuit zijn eigen locatie werkt? Willen ze advies of zoeken ze iemand die de oplossing implementeert? Willen ze iets bijzonders, of zoeken ze ‘handjes’?

3) de wijze waarop je die behoefte vervult

Onderscheid je je door een pragmatische insteek, of ben jij juist degene de altijd met een creatieve oplossing komt? Kom je snel en doordacht tot een oplossingsrichting of ben je juist iemand die ook de implementatie voor zijn rekening neemt? Halen ze met jou ook humor en gezelligheid in huis, of ben je serieus en doe je je ding?

Lukt het jou om alles helder te krijgen op basis van bovenstaande vragen? Ervaring leert dat vaak een kritische objectieve blik helpt. Iemand die jou de vragen kan stellen en tot de kern kan doorvragen. Door bedrijfsblindheid zie je vaak zelf niet alle sterke (onderscheidende) punten meer. Als communicatie-adviseur bij Van Engelen kan ik je helpen om je positionering scherp te krijgen. Maar ook kunnen we samen de vervolgstappen bepalen. Denk aan dé merkbelofte die het hoofd en hart raakt. Maar ook de tone-of-voice die deze belofte overal in door laat dringen.

Wil jij eens vrijblijvend hierover van gedachten wisselen? Neem dan gerust contact met mij op!

Gerelateerde berichten

'Wat is jouw steentje?' Vernieuwend communiceren vanuit kernwaarden [video]

21/10

Hoe kun je als bedrijf of merk onderscheidend communiceren terwijl jouw klant zich afschermt van alle reclame-uitingen? In ons verhaal 'Wat is jouw steentje' laten we onze visie hierop zien. Dit verha...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring
Sluiten