14 februari 2014
inventarisatie

Heb jij momenteel een website voor je bedrijf? En voldoet deze nog? Is het tijd voor een nieuwe website. Het beste is om stapsgewijs naar een resultaat toe te werken. Op die manier weet je ook zeker dat de juiste keuzes worden gemaakt en je straks een website hebt waarmee je weer een tijd vooruit kunt.

In deze serie van berichten deel ik de stappen die wij bij vanEngelen doorlopen om tot je nieuwe website te komen. Ik geef daarin ook tips met acties die je zelf kunt ondernemen om je volledig in het proces van je website onder te dompelen. Want een nieuwe website wordt niet enkel gemaakt door je communicatiepartner, een nieuwe website maak je samen.

Het nut van inventarisatie voor je nieuwe website

Een nieuwe website ontstaat om een reden. Is dat onvrede over de huidige website? En waarin dan, de bezoekersaantallen, het resultaat, de vormgeving, de weergave?

Zicht krijgen op waar het nu wringt zal helpen om een betere website op te stellen. Om die reden is het goed aan de slag te gaan met een inventarisatie.

Wat doe je in een inventarisatie?

1. Wanneer is jouw website succesvol!?

Stel jezelf eens deze vraag, want wanneer is je website nu eigenlijk een succes? Is dat wanneer;

  • De website vindbaar is en op gewenste zoekwoorden bij de eerste 10 resultaten staat
  • Het bouncepercentage lager is als 40%
  • Je wekelijks een aanvraag vanuit je website ontvangt
  • Er ieder uur 5 bestellingen in de webshop worden gedaan

Er zijn veel vragen aan te dragen om te bepalen of je huidige website een succes is. Stel duidelijk je eigen succeswensen op. Deze zullen je in de loop van het proces ook helpen om te sturen naar een goed eindresultaat. Google Analytics kan hierin een goed hulpmiddel zijn. Het vertelt je wat de huidige statistieken van je website zijn en kan je daarmee veel vertellen over je klanten en hoe tevreden zij over je communicatie zijn.

Heb je nog geen Google Analytics geïnstalleerd op je huidige website? Doe dit dan, ook al ga je de website op korte termijn vernieuwen. Het kan in het proces namelijk wel helpen om informatie van de huidige website verder te analyseren.

2. Inventariseren van de huidige pagina’s binnen je website

En nee, dan bedoel ik niet alle paginatitels van je huidige website opschrijven. Kijk eens naar het type pagina en welke content erop staat. Kijk bij een pagina naar de volgende aspecten;

  • Type pagina (bijv. productpagina, formulier, contentpagina)
  • Inhoud (tekst, foto’s, buttons)
  • Taal (is de pagina in meerdere talen beschikbaar)
  • Wijzigingsfrequentie (van belang in latere stappen wanneer je gaat bepalen in hoeverre je website beheerbaar is)
  • Openbaar (is de informatie voor iedereen inzichtelijk of enkel wanneer je bijvoorbeeld bent ingelogd)

Beantwoord de volgende vragen voor iedere pagina binnen je huidige website. Dit zal ervoor zorgen dat wanneer je gereed bent overzicht is van hoeveel type pagina’s je binnen je huidige website hebt.

Het kan je helpen om te bepalen welke pagina’s nodig zijn binnen de nieuwe website. Maar, daarnaast kan het ook helpen om te bepalen of informatie samen te voegen is of juist meer ruimte nodig heeft.

3. Leer je klant beter kennen

Ik heb al eerder even kort Google Analytics aangekaart. Binnen Google Analytics zijn er enkele belangrijke gegevens te achterhalen die je zullen helpen je klant beter te kennen en de nieuwe website hierop te realiseren.

  • Gebruik van de huidige website, welke devices. Wordt je website momenteel enkel bezocht middels desktop devices? Of maakt een groot deel van je bezoekers ook gebruik van een tablet of mobile device? Heb je wel eens gekeken hoe je website daarop toont. In Analytics kun je de onderverdeling in devices terugvinden op Doelgroep > Mobiel > Overzicht. Kijk daarnaast ook eens naar de bouncepercentages die op deze pagina zijn terug te vinden. Hogere bouncepercentages voor mobiel of tablet wijzen erop dat mensen niet tevreden zijn met de webpagina die ze krijgen voorgeschoteld.
  • Het bereiken van doelen. Binnen je website zijn er altijd doelen die bereikt kunnen worden. Dat kan zijn het bezoeken van de contactpagina, het versturen van een offerteaanvraag of de aankoop van een product. Doelen kun je meten. Dit doe je middels het instellen van doelen onder de kop Conversies. Zodra je hier je doelen hebt opgesteld kun je kijken hoe soepel de weg naar een doel verloopt of hoeveel mensen onderweg afhaken.

Let erop dat sommige statistieken waarvan je aanvankelijk denkt dat deze een doel zijn geen doel kunnen zijn. Want wat vertelt het bezoekersaantal nou precies als de conversie op je doelen laag is? Of wat heb je aan een lange verblijfsduur op je website, wellicht vertelt deze juist dat mensen informatie niet kunnen vinden.

Probeer alle informatie die je terug vindt altijd in een perspectief te plaatsen. Heb je een hoog bouncepercentage op mobiel, oké dat is nadelig. Maar als maar 5% je website mobiel bezoekt kun je afvragen of een hoge bounce genoeg reden is om je website aan te passen voor mobiel gebruik.

Natuurlijk is Google Analytics niet de enige methode om je klant beter te leren kennen. Waarom ga je niet gewoon het gesprek aan? Veel klanten zullen het een compliment vinden als je ze betrekt in het proces van de creatie van je nieuwe website. Zorg er wel voor dat je goed voorbereid aan de slag gaat. Weet wat je wil vragen, maar ook weet wat het doel is van je gesprekken.

Een goede inventarisatie zal je helpen met de stappen richting je nieuwe website. En niet onbelangrijk de inventarisatie is ook de stap naar een sitemap voor de nieuwe website. Daar ga ik je volgende keer meer over vertellen.

Gerelateerde berichten

Op stap naar een nieuwe website: 2. Sitemap

27/03

Heb jij momenteel een website voor je bedrijf? En voldoet deze nog? Is het tijd voor een nieuwe website. Het beste is om stapsgewijs naar een resultaat toe te werken. Op die manier weet je ook zeker d...

artikel lezen

Responsive design, wat is het en wat kan/moet ik ermee?

05/11

Maakten we vroeger alleen maar gebruik van een computer voor het internetten. Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een smartphone of een tablet thuis liggen. Of wat te denken van de SmartTV’s of zelf...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring
Sluiten