27 maart 2014
website-sitemap

Heb jij momenteel een website voor je bedrijf? En voldoet deze nog? Is het tijd voor een nieuwe website. Het beste is om stapsgewijs naar een resultaat toe te werken. Op die manier weet je ook zeker dat de juiste keuzes worden gemaakt en je straks een website hebt waarmee je weer een tijd vooruit kunt.

In deze serie van berichten deel ik de stappen die wij bij vanEngelen doorlopen om tot je nieuwe website te komen. Ik geef daarin ook tips met acties die je zelf kunt ondernemen om je volledig in het proces van je website onder te dompelen. Want een nieuwe website wordt niet enkel gemaakt door je communicatiepartner, een nieuwe website maak je samen.

Het nut van een sitemap

Grote kans dat je wel bekend bent met een sitemap. Veel websites maken gebruik van een sitemap welke alle pagina’s binnen de website toont. Een dergelijke sitemap kan ook door een zoekmachine worden gebruikt om je website te indexeren.

De sitemap die je opstelt bij de realisatie van een nieuwe website is echter een ander type sitemap. Het is een manier om inzicht te krijgen welke pagina’s er nodig zijn voor je nieuwe website, wat de inhoud is en hoe pagina’s intern naar elkaar gaan verwijzen.

Een sitemap geeft je daarmee overzicht en zorgt ervoor dat je bij het opstellen van een nieuwe website geen informatie vergeet. Behalve dat de sitemap jezelf structuur geeft, geeft een goede sitemap ook structuur aan je gebruiker. En die structuur is nodig wanneer je een bezoeker een goede gebruikservaring wil geven.

Hoe stel je een goede sitemap op?

1. De basis

Een sitemap bestaat uit verschillende onderdelen. Afhankelijk van het doel van je website zullen sommige onderdelen wel of niet in de sitemap worden opgenomen. Is vindbaarheid een belangrijk punt, dan zal je bij iedere pagina wel vermelden welke zoekwoorden deze dient te bevatten en eventueel zelfs een paginatitel.

Om een basis te leggen kan het helpen om eerst de pagina’s afzonderlijk te beschrijven. Noteer per pagina dan de volgende onderdelen;

Paginanaam

Type pagina

Pagina’s binnen je website hebben verschillende doelen. Afhankelijk van het doel zullen er andere elementen worden weergegeven of sommige elementen belangrijker zijn. We kunnen verschillende type pagina’s onderscheiden, enkele voorbeelden;

  • Frontpage
  • Contentpage
  • Contentpage met formulier
  • Productoverzicht
  • Productdetail
  • Nieuwsdetail

Inhoud

Wanneer je het type pagina hebt bepaald kun je aan de hand hiervan ook bepalen welke inhoud de pagina heeft. Het is verstandig om hier kort de tekstuele inhoud van de pagina te benoemen. Benoem daarnaast ook beeldmateriaal en wanneer er gebruik wordt gemaakt van afwijkende elementen welke niet op iedere pagina terug komen. Bijvoorbeeld; Google Maps, Contactformulier of een fotoslider.

CTA’s

CTA’s ook wel Call-to-actions genoemd zijn knoppen die vaak onderaan de tekst worden weergegeven en welke verwijzen naar andere pagina’s binnen de website. Het doel van een Call-to-action is om ervoor te zorgen dat een pagina niet ‘doodloopt’, maar er altijd mogelijk is om een andere gerelateerde pagina te bezoeken. Bij voorkeur een pagina welke past in de klantreis welke je gebruiker maakt op de website.

Zoekwoorden

Geef aan welke zoekwoorden van belang zijn voor je pagina. Op basis hiervan kun je de inhoud van een pagina gaan schrijven.

Met name vanwege de inhoud en de zoekwoorden die je opstelt in je sitemap is het een essentieel onderdeel voor het schrijven van de web teksten.

2. Structureren

Heb je alle pagina’s beschreven, dan is het ook van belang om structuur aan te brengen in je sitemap. Na de eerste stap heb je nu als het goed is alle pagina’s binnen je websit beschreven. Maar hoe zorg je er dan voor dat de informatie op de juiste plaats binnen je nieuwe website terecht komt? Dat doe je door de pagina’s te sorteren.

Hoofdmenu, submenu en topmenu

De basis van je website qua structuur wordt gevormd door het menu. Sommige websites maken gebruik van 1 menu, andere websites van meerdere menu’s. We maken onderscheid tussen menu’s welke altijd zichtbaar zijn op iedere pagina of menu’s welke maar op sommige pagina’s getoond worden. De eerste noemen we hoofdmenu’s, de tweede submenu’s. Naast het hoofdmenu en het submenu wordt er ook wel eens gebruik gemaakt van een topmenu. Dit menu wordt vaak nog boven het hoofdmenu weergegeven en bevat items die van minder belang zijn als de items binnen het hoofdmenu. Ze worden wel op iedere pagina weergegeven. Items welke vaak in het topmenu worden weergegeven zijn; over ons, vacatures, nieuws, faq en contact.

Sorteren van menu’s

Zodra je een basis menu hebt zal je alle items hieronder gaan indelen. Maar hoe dat te doen kan de vraag zijn. Eigenlijk is dat heel eenvoudig. Begin met een pagina. Leg deze neer en kies vervolgens een nieuwe pagina. Past deze pagina die je eerder hebt neergelegd? Is het een item wat ondergeschikt is aan de vorige pagina? Of is het een item wat op gelijke voet staat? Dan vormen ze samen een categorie. Is dat niet het geval, maak dan een nieuwe categorie. Bij een volgende pagina herhaal je dit proces.

Handig bij dit proces is de tool OptimalSort van Websort. Hier kun je een project aanmaken waarbinnen je pagina’s en categorieën opstelt. Vervolgens kun je mensen via mail uitnodigen om in je project de pagina’s logisch te gaan indelen adhv de categorieën die jij hebt opgesteld. Een ideale manier om te bekijken of iedereen de toekomstige structuur van jouw website op dezelfde manier ervaart.

Schermafbeelding-2014-03-30-om-19.54.05

De hoeveelheid informatie in een menu 7 +/- 2

Ook wel bekend als de wet van Miller. Mensen hebben moeite om meer dan 9 items te onthouden. 7 items is zelfs al behoorlijk veel. Tip daarom is om je menu’s altijd te beperken tot maximaal 7 items. Lukt dit niet zorg dan dat items alfabetisch gerangschikt staan of in volgorde van belang. Dat geeft gebruikers ook houvast bij het zoeken. Hou in ieder geval bij het opstellen van een (sub)menu nooit als volgorde aan dat een laatste item boven- of onderaan komt te staan. Dat zal enkel verwarring met zich meebrengen.

Aangeven volgordes in menu

In de sitemap kun je ook al goed aangeven welke volgorde items hebben. Als een item als 2e item moet staan in een menu, geeft het ook die positie in je sitemap. Doe dit ook voor submenu items. Het zal ervoor zorgen dat je sitemap overzichtelijk is en je sommige vragen die je anders bij een wireframe zou stellen op voorhand al opgelost hebt.

3. Sitemap voor mobile

Heb je de sitemap dan compleet? Nee, het kan zijn dat je bijna iets over het hoofd hebt gezien. Want, is je website alleen voor desktop gebruik bedoelt of is de website responsive (daar vertel ik je graag ook meer over in ‘Responsive design, wat is het en wat kan/moet ik ermee?’)? In dat geval moet je ook kijken of elementen die in de desktop variant van je website worden weergegeven ook gebruikt moeten worden op de mobiele website. De structuur kan daar ook wezenlijk anders zijn.

Zie je daar te veel verschillen. Schroom dan niet om een extra sitemap speciaal voor de weergave op mobiel op te stellen.

Een goede sitemap zal je helpen met de stappen richting je nieuwe website. En niet onbelangrijk de sitemap is ook de stap naar een wireframe voor de nieuwe website. Daar ga ik je volgende keer meer over vertellen.

En nog een laatste opmerking! Een sitemap kan niet alleen handig zijn voor een nieuwe website, maar ook een goede test om eens te kijken of je huidige website nog goed in elkaar steekt. Zet al je pagina’s maar eens op een rijtje en kijk of alles nog klopt. Ik hoor graag je bevindingen!

Gerelateerde berichten

Op stap naar een nieuwe website: 1. Inventarisatie

14/02

Heb jij momenteel een website voor je bedrijf? En voldoet deze nog? Is het tijd voor een nieuwe website. Het beste is om stapsgewijs naar een resultaat toe te werken. Op die manier weet je ook zeker d...

artikel lezen

Hoe is het gesteld met de usability van jouw site? Doe de test!

26/06

De gebruiksvriendelijkheid (ookwel usability genoemd) van je website is van essentieel belang om resultaat te bereiken. In het traject van de realisatie van je website is het verstandig usability in i...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring
Sluiten