04 februari 2014
schrijven-b1

Iedere avond heb ik een klein feestje! Zo rond 19.00 uur lees ik voor aan mijn jongste zoon Pepijn. Naast de ‘quality time’ even gewoon lekker wegdromen in een kinderboek. Het liefst een boek met mooie prenten en geschreven in duidelijke taal! Naast dat begrijpelijke taal voor kinderen een ‘must’ is zien bedrijven het gelukkig ook steeds meer een ‘must’ worden. Schrijven op taalniveau B1 is iets wat ik rondom brochure- en webteksten ook altijd adviseer. Wat is taalniveau B1 eigenlijk? In dit artikel vertel ik je graag meer.

Begrijpelijke taal levert je organisatie namelijk veel op. Het lezen van een eenvoudige tekst kost je klanten minder tijd. Ze lezen een begrijpelijke tekst vaker uit. En het effect? Ze staan positiever tegenover de gelezen informatie. Ik geloof dat op dat moment een interne notitie met daarin een voorstel meer kans maakt. Het projectvoorstel wordt ineens een hamerstuk en patiënten nemen hun medicijnen in volgens de instructie.
Ik merk dat veel mensen denken dat eenvoudig schrijven alleen nodig is voor mensen die niet goed kunnen lezen. Sterker nog, dat hoger opgeleiden zich ergeren aan de ‘jip-en-janneketaal’. Maar laat ik één ding meteen duidelijk maken: eenvoudig schrijven hoeft niet te gebeuren in een opgewekt blij kindertaaltje. Begrijpelijk schrijven kan in volwassen taalgebruik. En zo dat geen informatie verloren gaat. In die vorm wordt je informatie door iedereen beter gelezen, begrepen én gewaardeerd. En dat zie je zeker terug in de resultaten van je bedrijf.

Taalniveaus in Nederland

Er zijn in Nederland zes verschillende taalniveaus vastgesteld door de Raad van Europa.
Niveau A
• Heb je niveau A1? Dan ben je een basisgebruiker die een paar woorden van de taal kent. Dat is bijvoorbeeld als je op vakantie bent en je hebt met behulp van je woordenboek een ‘biertje’ besteld.
• Heb je niveau A2? Dan kun je communiceren over simpele en alledaagse taken, maar behoor je nog wel tot de groep basisgebruikers.
Niveau B
• Niveau B1? Dan kun je zonder voorbereiding een gesprek voeren over dagelijkse onderwerpen, zoals familie of hobby’s.
• Niveau B2? Dan kun je de hoofdgedachte van een ingewikkelde tekst begrijpen en spontaan een gesprek voeren met moedertaalsprekers.
Niveau C
• Heb je niveau C1? Dan ben je een vaardig gebruiker. Op niveau C1 kun je veeleisende, lange teksten begrijpen en jezelf vloeiend uitdrukken.
• Wie een taal op niveau C2 beheerst, kan zonder moeite deelnemen aan welk gesprek of welke discussie dan ook.
Zoals je vast begrijpt is taalniveau A1 het laagste niveau en taalniveau C2 het hoogste. Taalniveau B1 kan bijna iedereen begrijpen (zo'n 95% van de bevolking). Ook mensen die geen hoge opleiding hebben gehad en voor hun werk nooit hoeven te lezen. Daarom noemen we taalniveau B1 eenvoudig Nederlands. Overheden en bedrijven schrijven hun teksten meestal op taalniveau C1. Wist je dat ongeveer 60% van onze bevolking die teksten niet goed kan begrijpen? Tijd om het anders te doen!

Van voorwaarden tot aan bijsluiters: alles kan geschreven worden op taalniveau B1

Maar kun je dan alles op taalniveau B1 schrijven? Ja! De voorwaarden van een beleggingshypotheek. Bijsluiters bij medicijnen. Formulieren van de overheid. Juridische teksten. Alles. Natuurlijk is het de ene keer lastiger dan de andere keer maar dat het mogelijk is staat vast. Dat komt doordat taalniveau B1 net als taalniveau C1 taal van een volwassene is. Het verschil is dat taalniveau B1 voor veel meer mensen begrijpelijk is vanwege zijn specifieke tekstkenmerken. Denk aan een logische opbouw. En korte, persoonlijke en actieve zinnen.

Ik geef je graag een paar concrete tips. Maar ga er vooral mee oefenen! Het is écht een kwestie van doen!

Structuur: breng structuur aan in je tekst

1. Zet de kernboodschap vooraan, direct in de eerste alinea. Op deze manier vindt de lezer meteen een antwoord.
2. Plaats de rest van je (achtergrond)informatie in de overige alinea’s.
3. Maak gebruik van tussenkoppen (en vertel hierin de kern!). De ideale tussenkop heeft zo’n 4 a 5 woorden en is volledig gericht op de inhoud.
4. Plaats informatie die bij elkaar hoort ook echt bij elkaar. Leg duidelijke verbindingen tussen informatie. Gebruik hiervoor verbindingswoorden en verwijzingen zoals deze, die, ook, daarna….
5. Presenteer je tekst in hapklare brokken.
6. Maak een indeling in verschillende alinea (4 tot 6 regels per alinea).
7. Gebruik regelmatig witruimte, opsommingen en links om het zo overzichtelijk mogelijk te houden. Zeker op het web, waar bezoekers scannen in plaats van lezen, is dit een must.
8. Realiseer je dat iedere pagina los gelezen moet kunnen worden.

Zinnen: schrijf niet om te schrijven

1. Schrijf niet te lang! Maximaal 15 woorden per zin.
2. Wissel lange en kortere zinnen af.
3. Schrijf actief en concreet.
4. Vermijd hulpwoorden zoals zullen, kunnen, gaan.Woorden: ben ‘gewoon’ duidelijk

Zeg wat je bedoelt; gebruik geen omslachtige taal!

1. Gebruik alledaagse woorden.
2. Beperk vakjargon, juridische termen en ouderwetse woorden.
3. Probeer woorden met een negatieve klank zoveel mogelijk te vermijden.

Ook nieuwsgierig naar wat duidelijke teksten op B1 niveau voor jouw bedrijf (kunnen) betekenen? Eens vrijblijvend sparren met mij?Twijfel je over jouw tekst in je brochure of op je website? Daag me gerust uit met een stukje tekst!

Gerelateerde berichten

Content marketing: wie geeft, ontvangt!

31/07

Toen ik vorige week weer een kleurrijke sticker op een brievenbus zag met NEE geen collecteurs, NEE, geen verkopers en NEE geen geloofovertuigers en JA wel lekker rustig zo realiseerde ik hét me weer:...

artikel lezen

De waarde van goede content in je nieuwsbrief: 5 tips!

18/06

Een tekst kan allerlei doelen hebben: lezers informeren, vermaken, aanzetten tot nadenken of ervan overtuigen een bepaald product te kopen. Maar hoe zorg je er nu voor dat je met content daadwerkelijk...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring