13 mei 2014
schrijven voor t web

Schrijven voor het web is anders dan voor papier. Bezoekers lezen namelijk op een andere manier. Wist je bijvoorbeeld dat een bezoeker binnen 3 seconden weet of de site interessant voor hem is?

Korte, heldere en bondige taal is dus een must. Neem de bezoeker mee in jouw verhaal, boei hem, zodat hij verder gaat lezen en in actie komt. Maar hoe doe je dat? Tijd voor een snelcursus webschrijven! Deze vijf tips vormen de basis van alle webteksten. Doe er je voordeel mee!

Tip 1 Vermeld altijd de 3 W's (wie, wat en waarom)

Wie ben je, wat bied je aan en waarom komen klanten bij jóu? Met andere woorden: wat is jouw boodschap, jouw propositie? Als je in een aantal zinnen uitlegt wat de toegevoegde waarde is van je product of dienst, dan wek je de interesse van je bezoeker. En gaat hij verder lezen.

Maak met de 3 W’s duidelijk dat jouw product of dienst een probleem oplost. Of dat jij de juiste persoon bent om een bepaald doel te verwezenlijken. Zo luidt de propositie van Van Engelen op onze homepage: wij helpen ondernemers om communicatie effectiever in te zetten, zodat het bedrijf groeit. Het is kort en krachtig. Bezoekers onthouden: ‘Van Engelen kan mij helpen om mijn bedrijf te laten groeien’. Daar onder staat vermeld dat wij alle diensten onder één dak aanbieden met een opsomming. Dat maakt onze boodschap meteen heel concreet. De bezoeker ziet in één oogopslag met welke diensten wij hem of haar kunnen helpen en kan op deze diensten doorklikken. Zo ‘trek’ je de bezoeker als het ware de website in… De kunst is natuurlijk om ook op de vervolgpagina’s te blijven boeien. En de bezoeker tot actie te verleiden.

Let op! Stel bij het beschrijven van de 3 W’s de klant centraal. Die stelt zichzelf altijd de vraag: ‘What’s in it for me?’

Tip 2 Versterk de 3 W's

Jouw propositie (de 3 W’s) kun je versterken met meer informatie. Zo raakt de lezer steeds meer geboeid en overtuigd. Denk aan: Referenties Een overzicht van jouw Unique Selling Points (USP’s), dat zijn dé punten, waarin jij je onderscheidt van jouw concurrent Aanbiedingen, zodat de bezoeker verleid wordt om in actie te komen Aantrekkelijke afbeeldingen, bijvoorbeeld bij projecten Iets geks, afwijkends, aparts: dat valt op! Bij Van Engelen versterken wij onze propositie onder andere door onze projecten op de website te omschrijven en te laten zien. Daarnaast is er altijd een overzicht van onze workshops te vinden, waaruit onze professionaliteit blijkt. Projecten bekijken en lezen welke workshops wij geven, geeft een bezoeker vertrouwen in Van Engelen. Dit levert nieuwe opdrachten op of op zijn minst inschrijvingen voor de workshops. En natuurlijk versterkt dit 360 kennisplatform ook onze propositie.

Tip 3 Schrijf kort en bondig!

Internet bezoekers zijn “lui”. Ze scannen de tekst en als er niet tussen zit wat ze zoeken zijn ze weg. Trek dus met je teksten de aandacht en hou die vast! Dit bereik je met korte teksten, geschreven in hapklare brokken. De kunst van het weglaten is hierbij leidend:

  • Schrijf korte alinea’s (maximaal 75 woorden)
  • Gebruik (tussen)koppen en witregels
  • Maak opsommingen met bullets
  • Start met een pakkende eerste zin
  • Versterk met kleur, afbeeldingen en video
  • Spreek de bezoeker aan!

Tip 4 Zet aan tot actie!

Als tekstschrijver hou ik van mooie en goed doordachte teksten. Maar op internet hoeven teksten niet mooi te zijn. Ze moeten pakkend zijn en de bezoeker boeien en uitnodigen tot actie. Of die actie nu doorlezen, een afspraak maken, een vraag stellen of een product bestellen is.

Schrijf op je website korte en bondige teksten -> zie tip 3!

De tekst eindigt vervolgens met een krachtige call-to-action, vaak in de vorm van een opvallende button. Een paar voorbeelden:

  • Stel je vraag
  • Vraag een offerte aan
  • Boek dit appartement
  • Neem contact op om een afspraak te maken
  • Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang direct een gratis (vul maar in!)

Het maakt niet uit hoe je de call-to-action noemt, zo lang hij maar aansluit op de voorafgaande tekst en opvalt. Doel is om de aandacht van de bezoeker te trekken. Lukt dat niet, dan is hij weg....

Tip 5 Doe vóórdat je begint met schrijven een zoekwoordenonderzoek!

Je kunt nog zo’n geweldig product of unieke dienst aanbieden, als Google jouw website niet vindt weet niemand er van. Zoekwoorden zijn belangrijk voor een hoge positie in Google. Besteed daar dus tijd en aandacht aan!
Verplaats je bij het onderzoek in jouw website bezoeker en tik de woorden in die jouw bezoeker waarschijnlijk ‘googelt’. Zo kom je tot een lijst met zoekwoorden (keywords), specifiek voor jouw bedrijf, die voor Google interessant zijn. Hoe meer je die zoekwoorden in jouw webteksten gebruikt en hoe dichter ze bij elkaar staan, hoe hoger jouw positie in Google! Natuurlijk is het hierbij zaak om dit niet kunstmatig te doen, maar de zoekwoorden op natuurlijk wijze in de tekst te verwerken. Dan hebben we het over SEO (Search Engine Optimization), of te wel: zoekmachinevriendelijk schrijven.

Extra tip!

Je zit vast op Facebook, Twitter en andere social media kanalen. Gebruik social media om jouw website onder de aandacht te brengen. Dat kan heel gemakkelijk, door bijvoorbeeld relevante links aan te brengen in jouw social media berichten. En schrijven voor social… Tja, dat is wéér een andere tak van sport. Heel veel succes met bovenstaande tips! Ga ermee aan de slag en je zult zien dat het werkt! Vragen of opmerkingen? Bel of mail me gerust!

Gerelateerde berichten

Content marketing: wie geeft, ontvangt!

31/07

Toen ik vorige week weer een kleurrijke sticker op een brievenbus zag met NEE geen collecteurs, NEE, geen verkopers en NEE geen geloofovertuigers en JA wel lekker rustig zo realiseerde ik hét me weer:...

artikel lezen

De waarde van goede content in je nieuwsbrief: 5 tips!

18/06

Een tekst kan allerlei doelen hebben: lezers informeren, vermaken, aanzetten tot nadenken of ervan overtuigen een bepaald product te kopen. Maar hoe zorg je er nu voor dat je met content daadwerkelijk...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring