22 augustus 2013
Share-your-story

Je hoort het tegenwoordig wel heel veel: storytelling. Maar wat is het nu eigenlijk?
Ik ging op reis om te ontdekken wat storytelling nu is. En wat ik er van vind. Ik neem je graag mee in mijn verhaal. Ga je mee?
Bijna iedere avond lees ik voor aan mijn jongste zoon Pepijn. Pluk van de Petteflet, Woezel en Pip en Hennie de Heks zijn favoriet. Steeds vaker vraagt hij om ‘een ander’ verhaal. Ik verzin dan zelf iets over zijn favoriete auto’s of over één van zijn knuffels. Zo leuk! De meest gekke verhalen schud ik zo uit mijn mouw. Eigenlijk kan ik concluderen dat mijn nieuwe hobby dus een vorm van storytelling is. Niet helemaal natuurlijk. Bij corporate storytelling gaat het om ’het echte verhaal’. Verzinnen is not done!

Waarom storytelling?

Zoals ik net als schetste vertellen mensen elkaar van nature verhalen (storytelling). Het is de állerbeste manier om belangrijke (en soms complexe) informatie gemakkelijk te onthouden. Het inspireert en maakt mensen enthousiast. Ik geloof echt dat mensen zich beter kunnen inleven na het horen van een (uniek of speciaal) verhaal en elkaar soms zelfs beter gaan begrijpen. Laat staan wat dit voor een merk kan doen! Als je eenmaal hét verhaal van LEGO (als je 15 minuten hebt, zeker even kijken, zie hieronder) hebt gezien en gehoord zal je het niet snel vergeten. En dat is nu precies waar het allemaal om draait. Verhalen zijn vanaf dat moment onlosmakelijk met mensen verbonden.

Storytelling wordt gewaardeerd!

Mensen waarderen het als een merk eerlijke verhalen vertelt. In tegenstelling tot veel functionele reclamecampagnes leggen ze ons namelijk niks op. Wat is er vervelender dan iemand die je vertelt hoe je moet denken, doen of wat je ‘moet’ kopen? Verhalen zetten juist aan tot nadenken. En laat mensen maar lekker hun eigen mening vormen en conclusies trekken. Verhalen zijn natuurlijk niet oordelend en mogen vrij geïnterpreteerd worden. Hierdoor kunnen mensen het verhaal persoonlijk maken en waarderen ze de boodschap meer.
Bovendien onthouden ze verhalen veel gemakkelijker dan losse flarden met rationele informatie. Verhalen versimpelen namelijk complexiteit. Mensen leggen zo gemakkelijker verbanden en associaties. En nog interessanter: ze vertellen ze sneller door. Wist je dat 70% van alle aankoopbeslissingen wordt bepaald door adviezen van anderen? Zo kun je nog eens een groot publiek bereiken!

Ik las dat verhalen letterlijk meer los maken in je hersenen dan functionele informatie. Mensen verwerken functionele informatie namelijk met hun linker hersenhelft, de rationele kant. Als dezelfde informatie echter wordt verpakt in een verhaalvorm, triggert de informatie je rechter hersenhelft. En hierin worden de emoties verwerkt. Dus mijn belangrijkste inzicht: door middel van de ratio kun je de houding van mensen wel aanspreken, maar ze veranderen hun gedrag pas écht als je hun emoties raakt.

Storytelling maakt relevanter!

Uiteindelijk betalen verhalen zichzelf terug. Uit een groot onderzoek blijkt dat de verkoopintentie verdubbelt als een merk verhalend communiceert. Ook bleek dat mensen verhalende merken als veel relevanter beoordelen dan functionele merken. Door verhalen te vertellen, heb je meer toegevoegde waarde voor mensen. En hoe waardevoller mensen een merk ervaren, hoe meer ze erover willen praten. Ze raden verhalende merken dan ook veel vaker aan.

• Verhalen maken je boodschap begrijpelijk.
• Mensen onthouden verhalen beter.
• Een goed verhaal wordt graag doorverteld omdat het een belevenis is.
• Het vergroot je geloofwaardigheid en vertrouwen.
• Zorgt voor een uniek gevoel.
• Inspirerende verhalen hebben veel meer impact dan functionele reclames.
• Verhalen uit je organisatie maken communicatie uitingen persoonlijker en daardoor krachtiger.
Neem mensen dus mee in jouw verhaal. Vertel vanuit jezelf, over jezelf. Blaas leven in feiten met echte karakters en situaties. Vertel over waar je in gelooft, wat je leert, wat je leest, wat je bezighoudt. Wedden dat je relevanter wordt dan ooit?

Wil je ‘jouw verhaal’ aan mij kwijt? Leuk! En natuurlijk geef ik je graag advies over wat je hiermee kan bereiken.

Gerelateerde berichten

Jouw bedrijf in de beleveniseconomie: beleving creëer je zelf!

06/03

Een maand geleden bezocht ik samen met mijn collega Cees Verduin de Graficus Vakdag. Een dag waar bureaus, drukkers en toeleveranciers uit de grafimediabranche elkaar ontmoeten. De uitnodiging beloofd...

artikel lezen

Onderscheidend positioneren: Hoe claim je een plek in hoofd en hart?

26/09

We leven in een tijdperk waarin media een grote rol spelen. En daar maken merken gretig gebruik van. Of het nu gaat om de inzet van off- of online communicatie, één ding staat vast; de consument van v...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring
Sluiten