01 augustus 2013

Communicatie-professionals zoals ik werken vaak aan het imago van een onderneming: de buitenkant. Maar een sterk imago berust op een sterke identiteit. En die identiteit komt toch echt van binnen! Ik las onlangs in een artikel het volgende: “Een sterke organisatiecultuur geeft kracht; communicatie begint niet aan de buitenkant, maar aan de binnenkant van de onderneming. Buiten een boodschap brengen die binnen niet wordt gedragen, dat gaat wringen.” En daar sta ik ook voor. Je kunt van de daken schreeuwen dat jij het beste en betrouwbaarste IT bedrijf bent van de regio maar als de werknemers op de helpdesk vervolgens de telefoon niet opnemen of problemen niet volledig oplossen. Waar sta je dan? Nou, nergens, dus.

De grens tussen externe en interne communicatie vervaagt razendsnel. Alles komt eerder naar buiten. Kwaliteitsproblemen en wangedrag zullen dan ook niet verdwijnen maar zijn wél steeds moeilijker te verbergen. Zeker met de komst van social media.

communicatie-trends-stempel-5

Werknemers maken of kraken.

Normen en waarden blijven de belangrijkste factoren die het succes van een organisatie mede bepalen. In een eerdere blog schreef ik hier ook al over. Bedrijven moeten kernwaarden hebben. En vasthouden aan die kern vormt de basis. Want mensen maken of kraken een organisatie waarvoor zij werken. Ze zijn niet alleen het gezicht van een organisatie, maar ook het hart en de ziel. De wijze waarop medewerkers hun rol binnen de organisatie invullen is cruciaal. Interne communicatie is één van de pijlers die dit beeld kan sturen én veranderen. En daarom draagt goede interne communicatie (ook wel internal branding genoemd) ook bij aan het imago van een organisatie.

Interne communicatie: creëer draagvlak!

Medewerkers worden een steeds belangrijker deel van het eindproduct of dienst. De dienstverlenende sector is de grootste sector, maar ook bij producten gaat het steeds meer om de service die erbij wordt geleverd. Ook ik zie het om me heen, organisaties kunnen steeds minder goed concurreren op het product alleen. Ze moeten het steeds meer hebben van toegevoegde waarde in de vorm van bijvoorbeeld service. Om klanten optimaal te kunnen bedienen moeten medewerkers wel goed weten wat de (bedrijfs)doelstellingen zijn en wat er van ze wordt verwacht. Veel bedrijven vergeten te zorgen voor intern draagvlak bij (actie)campagnes of een nieuwe propositie. Een verloren race. Betrek je medewerkers erbij door interne communicatie effectief in te zetten en ervoor te zorgen dat iedereen dezelfde informatie krijgt. Natuurlijk voordat het eventueel naar buiten gaat. Het zou namelijk niet de eerste keer zijn dat een automerk een landelijke actie optuigt en voor veel traffic naar de showroom zorgt. Als bij binnenkomst blijkt dat de adviseurs van niets weten is je lead meteen weer ‘koud’. Ai!

Uit ervaring weet ik dat het bij grotere organisaties lastig is om personeel aan te sluiten op bijvoorbeeld een actie of campagne. Als het op de werkvloer niet gedragen wordt, is de campagne bij voorbaat minder geslaagd. Door het personeel te betrekken zullen zij zich veel beter inzetten en competitief gedrag vertonen. Wat weer positieve effecten heeft op de resultaten. Intern draagvlak is essentieel voor een succesvolle implementatie. Hoe bereik je dat? Met het structureel inzetten van interne communicatie.

Interne communicatie aanpakken

Maar waar begin je en welke middelen zet je hiervoor in? Afhankelijk van de doelstelling adviseer ik bedrijven om hiervoor een plan inclusief een middelenmix op te stellen. Neem naast de beschreven doelstellingen en het gewenste resultaat hierin alle middelen mee! Denk aan een intranetomgeving, een personeelsblad, een FAQ-lijst bij een actie maar ook (ontbijt)bijeenkomsten kunnen goede initiatieven zijn. En denk vooral out-of-the-box. Vaak is er niet veel voor nodig om iedereen op ’scherp’ te zetten. Een kleine give away met een rake boodschap kan al veel doen!

Hoe denk jij over interne communicatie? Kan het jouw bedrijf helpen? Ik hoor graag je reactie. Laat je een bericht achter?

Twijfel jij of interne communicatie een onderdeel moet zijn van jouw communicatiestrategie? Of wil jij eens sparren over de vele mogelijkheden? Neem gerust vrijblijvend contact met mij op.

Gerelateerde berichten

'Wat is jouw steentje?' Vernieuwend communiceren vanuit kernwaarden [video]

21/10

Hoe kun je als bedrijf of merk onderscheidend communiceren terwijl jouw klant zich afschermt van alle reclame-uitingen? In ons verhaal 'Wat is jouw steentje' laten we onze visie hierop zien. Dit verha...

artikel lezen

Heeft jouw bedrijf overkoepelende kernwaarden; oftewel een kapstok?

13/06

En nee, dan bedoel ik niet een kapstok in de ontvangsthal. Ik bedoel een beschreven bedrijfskarakter, een overkoepelende boodschap waar je al je communicatie aan ophangt. Als je een juiste en duidelij...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring
Sluiten