26 september 2014

Wat heeft jou verleid toen je deze kop zag langskomen? Oké, ik zal eerlijk zijn, misschien heb ik je wel misleid. Want in tegenstelling tot wat de titel van dit artikel doet vermoeden denk ik dat jouw bedrijf juist wel een website kan gebruiken. Nee, klik nog niet weg. Lees eens dit artikel en kijk of ik jou kan overtuigen waarom jouw bedrijf ook een website nodig heeft!

1. Klanten en prospects kunnen toch wel informatie van je vinden. Maar is dit de informatie die jij wilt dat ze vinden?

We kennen natuurlijk allemaal de Gouden Gids en de Telefoongids. Maar daarnaast is er nog een legio aan websites die op basis van KvK-gegevens bedrijven toevoegt aan een database. Ook al heb je geen eigen website voor je bedrijf, grote kans dat wanneer je op je bedrijfsnaam zoekt in Google er aardig wat resultaten naar boven komen. Op deze sites waarop je soms een gratis naamsvermelding hebt is er meestal geen mogelijkheid gegevens te wijzigen. Is je adres dus inmiddels gewijzigd? Of heb je wellicht inmiddels een ander telefoonnummer in gebruik? Dan bestaat er een kans dat je prospects je niet kunnen bereiken en dus al snel op zoek gaan naar een andere partij.

2. Jouw doelgroep is wél online!

Het is een vaak gehoorde reden waarom een bedrijf geen website heeft. Mijn doelgroep is niet online. In Nederland heeft meer dan 95% toegang tot internet. Jouw doelgroep is dus ook online. En je doelgroep zoekt ook online naar je product en dienst. Oké, misschien is je website niet je primaire ingang, in de klantreis is er echter wel grote kans dat men een keer je website wil bezoeken. Die mogelijkheid moet er dan natuurlijk wel zijn.

3. Je bent altijd bereikbaar

Een website kent geen openingstijden. En dat is ook wel zo prettig. Als je binnen de website basale informatie vermeldt en de mogelijkheid geeft aan klanten om een offerteaanvraag te doen of een formulier in te vullen vervul je daarmee waarschijnlijk al in de behoefte van je klant en hou je het contact warm.

4. Verlaag de drempel voor potentiële klanten

Nog een voordeel voor een potentiele klant. Een website werkt drempelverlagend. Het is niet nodig om te bellen of een afspraak te maken om meer over je bedrijf en de diensten te weten te komen. Dat kan altijd nog op een later moment wanneer via de website al de nodige informatie is opgedaan. Zorg er dus voor dat je in de website altijd kort informatie over je bedrijf en eventuele werkwijze hebt staan. Daarnaast is een overzicht van de diensten of producten die je kunt leveren ook altijd handig om op je website te hebben staan.

Enkele mythes ontkracht

Je hoeft geen diploma te hebben om een website bij te houden

Lang geleden was het nog complex om een website te beheren. Als er al sprake was van een beheersysteem was het niet altijd een garantie dat je website te beheren was. En een website behoeft aandacht. Informatie die er vandaag op staat kan over een week al niet langer relevant zijn. Als ondernemer moet je hierop in kunnen springen. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg gebruiksvriendelijke beheersystemen, open source of via een ontwikkelaar, welke aan deze wens voldoen.

Een website hoeft niet duur te zijn

Ook niet onbelangrijk, een website hoeft niet veel te kosten. Heb je nu nog geen website? Waarschijnlijk kun je uit met een pagina waarop in blokken al je informatie vermeld kan worden. Middels het scrollen binnen deze pagina kun je alle informatie bekijken die je wilt vertellen aan je klant, zoals informatie over je bedrijf, je diensten of producten en een contactmogelijkheid. Een website waarop alle informatie binnen één pagina is gevat noemen wij een one-page design. Een voorbeeld van een one-page design is de website van HAL401. En een one-page design website hoeft helemaal niet duur te zijn. Voor minder als €600,- kun je al een goede one-page website online hebben.

Last but not least. Ben je overtuigd en ga je aan de slag met een website? Zorg dan wel dat je een goede partner hebt op het gebied van communicatie en creatie. Het zal uiteindelijk ook aan de content en de uitstraling liggen of je website een succes wordt. En die stap zet je het beste met een partner die hierover met je mee kan denken.

Gerelateerde berichten

Hoe maak ik mijn website vindbaar? In 5 stappen naar een vindbare website

13/06

In het artikel 'De succesfactoren voor een vindbare website' legde ik uit dat techniek, inhoud en populariteit de succesfactoren zijn van een vindbare website. Maar hoe pas je deze kennis toe en kun j...

artikel lezen

Op stap naar een nieuwe website: 1. Inventarisatie

14/02

Heb jij momenteel een website voor je bedrijf? En voldoet deze nog? Is het tijd voor een nieuwe website. Het beste is om stapsgewijs naar een resultaat toe te werken. Op die manier weet je ook zeker d...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring