05 juli 2014

In mijn vorige artikel ‘De grootste bedreiging voor een duurzame aarde is Google (eindelijk een eerlijk verhaal over papier)’ ben ik begonnen om de oneerlijke strijd tussen digitaal en papier onder de loep te nemen. De perceptie is dat digitaal duurzaam is. Maar is dat terecht? Als ik kijk naar de hoeveelheid beeldschermen, smartphones, laptops, tablets en televisies heb ik daar zo mijn twijfels over. Zeker als ik zie dat deze ook nog eens gelijktijdig gebruikt worden.

In dit artikel wil ik het verschil in duurzaamheid tussen post en een e-mail uitdiepen.

5,5 minuten internet gebruik levert net zoveel CO2-uitstoot op als de productie en de bezorging van een full colour papieren leaflet op A4 formaat.

Bron: FOPP.org

CO2-uitstoot van papieren post

De CO2-uitstoot van papieren post die jaarlijks via de brievenbus bij een huishouden terecht komt bedraagt 14 kilo CO2 (0,1% van de totale CO2-uitstoot) en is vergelijkbaar met:

  • 9 liter melk of5 cheeseburgers of
  • 6,6 minuten vliegen tijdens een transatlantische vlucht of
  • 70 kilometer rijden met een gezinsauto

Stemt dat overeen met jouw perceptie? Het valt mij in ieder geval alles mee.

duurzaam-drukwerk01

Printen van e-mail

Veel e-mailberichten bevatten de volgende mededeling: 'Please consider the environment before printing this e-mail.'

De intentie van de mededeling is lovenswaardig maar kan haar doel voorbij schieten. De ontvanger wordt gevraagd niet over te gaan tot het gebruik van een recyclebaar, biologisch afbreekbaar en van hernieuwbare grondstoffen gemaakt product dat een C02-reductie verzorgt. De ontvanger wordt met de mededeling aangesproken op zijn verantwoordelijkheid. En dat terwijl de verzender ge- dan wel ongevraagd informatie verstuurt. En daarmee de suggestie wekt dat het verzenden van de e-mail geen milieu-impact heeft.

Niets is minder waar! Ook het verzenden van een e-mail kost energie. Het meezenden van documenten, beelden en animaties verhoogt de CO2-uitstoot van een e-mail. Vaak printen de lezers van de e-mails deze ook nog eens uit. Dat verhoogt de uiteindelijke totale CO2-uitstoot van de e-mail.

duurzaam-drukwerk02

Aan iedere verzonden e-mail ‘plakken’ circa 95 spamberichten. Deze worden vaak niet gezien, maar belasten het netwerk wel degelijk en kosten extra energie. Jaarlijks zijn de spam mails goed voor 17 miljoen ton CO2-emissie. Elektronische communicatie biedt efficiency, maar niet noodzakelijkerwijs meer duurzaamheid. Het onnodig verzenden van e-mails is net zo goed een zaak van bewustwording als het onnodig printen van informatie op papier.

Wat is duurzamer: een papieren mailing of een e-mailing?

De papieren mailing stoot indirect 9 tot 14 gram CO2 uit. De digitale mailing 6 gram. Is de digitale mailing daarmee milieuvriendelijker? Het is algemeen bekend dat e-mailings minder impact en efficiëntie opleveren dan een papieren mailing. Studies tonen aan dat zeven e-mails moet worden verstuurd om hetzelfde resultaat te behalen als met een geadresseerde papieren DM-actie.

Wordt de uitstoot bekeken op grond van effectiviteit? Dan vertegenwoordigt een e-mailing een CO2-uitstoot die drie tot vier keer hoger ligt dan die van een papieren DM. Een mix van papieren en elektronische zendingen waarin de kracht van verschillende mediumtypen wordt benut, lijkt een goede oplossing. (Lees meer in het artikel Direct mail en e-mail: de kracht van de combinatie)

Minder verspilling

De meest duurzame communicatie is nog altijd communicatie zonder verspilling. Een brochure die door iedereen gelezen wordt. Een zoekopdracht die in één keer raak is. Een e-mail die aansluit bij de wensen van de ontvanger. Duurzaam en effectief dus.

Hoor jij verhalen over vermeende duurzaamheid van digitaal of papier? Laat het mij weten. Ga de discussie aan. Ik zal later op dit kennisplatform nog meer artikelen wijden aan feiten over de duurzaamheid van papier en andere media.

Met dank aan de website Papierenkarton.nl -de plek voor eerlijke informatie over papier- waar ik grote delen van heb overgenomen.

Gerelateerde berichten

De grootste bedreiging voor een duurzame aarde is Google (eindelijk een eerlijk verhaal over papier)

09/06

Het lijkt een oneerlijke strijd: digitaal wordt als milieuvriendelijk gezien, er wordt bespaard op papier. Maar is dat wel zo? Ik vraag het me af als ik al die energievretende beeldschermen in huizen ...

artikel lezen

Direct mail en e-mail: de kracht van de combinatie

20/08

Als je precies weet wie je doelgroep is dan zijn direct mail (drukwerk) en e-mail een uitstekende manier om klanten te benaderen. Het is bovendien de meest persoonlijke vorm van communicatie. Snel, pr...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring
Sluiten