25 februari 2014

De gemiddelde Nederlander ontvangt duizenden commerciële prikkels per dag. Met 2 beeldschermen in de hand, zappend van televisie naar YouTube en van iPad naar folder probeert hij ze te ontwijken. Hij blokt ze af met een spamfilter, aparte mappen voor digitale nieuwsbrieven en een NEE-NEE-sticker op de voordeur.

Daar sta je dan als bedrijf, als een roepende in de woestijn. Je reclameboodschap komt niet meer aan. Adverteren werkt niet meer. Social media leek de heilige graal, maar is nu pure tijdverspilling geworden. Je website is een ondergeschoven kindje geworden en je weet dat die ook al weer achterhaald is. Geen enkel communicatiemiddel lijkt te werken! Maar wat werkt dan wel?

wat-is-jouw-steentje-01

Het is van groot belang het veranderende communicatiegedrag te begrijpen. In het artikel Communicatietrends beschrijf ik dat de consument verwacht dat hij op ieder moment van de dag op ieder device kan vinden wat hij zoekt. Hij heeft het heft in handen. Als hem iets overkomt dat hem niet zint, kan hij de hele wereld bereiken en beïnvloeden. Hij heeft nooit tijd, behalve…als hij iets het leuk vindt, als iets hem ontroert. Als een verhaal écht is en hem raakt, dan zal hij het zelfs voor jou doorvertellen aan zijn vrienden.

De consument van nu wil persoonlijk benaderd worden. Hij is dat gewend van zijn apps, van Spotify en van Bol.com: zij kennen zijn persoonlijke voorkeuren en maken zijn leven gemakkelijk. Hij verwacht een transparant en eerlijk verhaal en als dat hem niet bevalt stapt hij zo over naar een ander bedrijf (zie Whatsapp en Telegram).

wat-is-jouw-steentje-02

Van massacommunicatie naar microcommunicatie

Voor een bedrijf was het altijd voldoende om de gemiddelde klant te kennen. Een doelgroepomschrijving (‘mannen van 20 tot 30’) en een benadering met massacommunicatie kon al resultaat opleveren. Nu is het kennen van de individuele voorkeur van de klant een must. De klant verwacht het!

Massacommunicatie met je doelgroep wordt microcommunicatie met je klanten. Campagnedenken wordt dagelijkse interactie met mensen! Bedreigend? Nee, nu wordt het leuk! De moderne communicatiemiddelen stellen je in staat om op ieder moment van de dag te horen wat je klanten écht willen. Maar je zult wel eerst moeten luisteren.

Het steentje

Laten we de oude en nieuwe manier van communiceren visualiseren. Stel: je staat hoog in de bergen en kijkt neer op een prachtig spiegelend bergmeer. In de oude manier van communiceren zou je bakstenen of zelfs betonplaten in het meer gooien. Door de reuring zouden er golven ontstaan die dan de rand –lees: je klant- bereiken. Een paar goede klappen per jaar en je was klaar.

wat-is-jouw-steentje-03

Nu werkt dat anders. Je pakt een steentje en gooit het in het water. Je kijkt en luistert naar het geluid. Je gooit nog een steentje, op een andere plaats, op een ander moment. Je observeert goed vóór iedere nieuwe precisieworp. De rimpelingen reiken ver, verder dan je gedacht had, ze reiken óók tot de rand.

Kernwaarden en waarden

Wat symboliseert dat steentje? Een steentje is dát punt waar de kernwaarden van je bedrijf samenkomen met de waarden waar een klant naar op zoek is.

wat-is-jouw-steentje-04

Stel dat de belangrijkste kernwaarde van je bedrijf privacy is en je klant is op zoek naar gratis, dan heb je geen steentje: je zult je klant niet ‘raken’.

Maar als jouw kernwaarde samenkomt met de wensen van de klant….

wat-is-jouw-steentje-05

…dan heb je pure magie!

In een aantal bijeenkomsten met –een deel van- je medewerkers kun je al komen tot je kernwaarden. Dat zijn leuke en inspirerende trajecten die niet lang hoeven te duren, waarmee je een onmisbare basis legt voor ál je communicatie-uitingen voor langere tijd. Mijn collega Madeleine Coomans vertelt je er meer over in haar artikel Kernwaarden.

Je klant is natuurlijk ook onmisbaar om tot je steentje te komen. Hoe vaak vraag jij een klant of prospect wat hij écht wil? Met een antwoord als ‘een betrouwbare of flexibele partner tegen concurrerende prijzen’ kun je geen genoegen nemen. Vraag eens:

  • Waar lig je wakker van?
  • Welk probleem wil je opgelost hebben?
  • Wat wil je bereiken?

Mijn artikel ‘Hoe maak je een persona?’ kan je hier inspiratie voor geven. Uiteindelijk is het van het grootste belang dat je met meerdere mensen van je bedrijf klanten gaat interviewen. Ga goed beslagen ten ijs gaat met de juiste vragen, want alleen dan krijg je de antwoorden die je tot nieuwe verrassende inzichten zullen geven waarmee je je business blijvend kunt veranderen!

Wat is jouw steen?

OK. En nu?

Misschien loopt er dadelijk een collega binnen en roept: ik wil naar de 1000 likes!
Of je compagnon roept: we moeten méér bezoekers op onze website.
Of je reclamebureau zegt dat je visual identity op de schop moet.

Dan hoef je maar één ding te vragen:

“Wat is ons steentje?”

Want als je je steen weet, kun je dit gaan verbeelden en verwoorden. Je zult mensen kunnen raken en ze gaan het verder vertellen. We noemen dat 'Binnen beginnen is buiten winnen'.

wat-is-jouw-steentje-07

Verantwoording

Het verhaal van ‘jouw steentje’ is ontstaan in ons bedrijf, zo gaat dat met verhalen. Niemand weet meer hoe het ontstond, het was er en het is van ons allemaal. We willen hiermee complexe materie eenvoudig maken en je inspiratie geven om op zoek te gaan naar de steen van jouw bedrijf of merk.

Gerelateerde berichten

'Wat is jouw steentje?' Vernieuwend communiceren vanuit kernwaarden [video]

21/10

Hoe kun je als bedrijf of merk onderscheidend communiceren terwijl jouw klant zich afschermt van alle reclame-uitingen? In ons verhaal 'Wat is jouw steentje' laten we onze visie hierop zien. Dit verha...

artikel lezen

3 succesfactoren voor zakelijk succes in 2020

20/01

Onlangs was in het nieuws dat je in België een verzekering kunt afsluiten tegen imagoschade op internet . De woordvoerder van Axa stelt: ‘Beledigingen of andere schadelijke boodschappen helemaal van i...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring