06 december 2013
20111207221720027

Het duurt niet lang meer of de website waar je de afgelopen met je communicatiepartner aan hebt gewerkt gaat live. Hoe zorg je ervoor dat je niets over het hoofd ziet bij deze livegang. Dat er nadien toch niet puntjes van technische aard zijn die zijn vergeten. Je komt waarschijnlijk al een heel eind door deze checklist eens door te nemen. Hierin vermeld ik in 8 punten onderwerpen die nog wel eens worden vergeten, maar wel van belang zijn bij de livegang van je nieuwe website.

Redirects

301 Redirects

Een nieuwe website brengt vaak nieuwe URL’s met zich mee. Waren je diensten eerst te vinden op de pagina www.bedrijf.nl/producten/diensten, nu staan ze op www.bedrijf.nl/diensten. Doordat deze locatie is veranderd worden zoekmachines naar de verkeerde pagina gestuurd en komen ze uiteindelijk nergens terecht. Een reden om 301 redirects in te stellen. Een 301 Redirect is niets anders als een stukje code wat vermeld dat een URL die wordt aangeroepen permanent is verhuisd naar een andere locatie. Op het moment dat je deze verwijzing maakt wordt een verzoek naar de oude URL automatisch doorgestuurd naar de nieuwe URL.

Wanneer bij je huidige website vindbaarheid al een belangrijk issue is, kijk dan zeker naar de redirects. Wanneer deze niet worden ingesteld benadeeld dit nadelig tijdelijk de vindbaarheid van je website.

Mocht vindbaarheid minder van belang zijn op je huidige website kun je er over nadenken om een goede 404 pagina op te stellen. Dat is de pagina waarnaar mensen worden verwezen wanneer een pagina niet gevonden kan worden.

Je zou voor deze laatste optie kunnen kiezen omdat het instellen van redirects vaak niet kosteloos is. Daarnaast zul je zelf de tijd moeten nemen om een lijst samen te stellen met de huidige URL’s en de nieuwe URL’s waarnaar verwezen dient te worden in de nieuwe website.

www.bedrijf.nl of bedrijf.nl

Natuurlijk moet je website via beide wegen bereikbaar zijn. De ervaring leert echter dat de tweede optie nog wel eens wordt vergeten. Vraag altijd aan je domeinnaambeheerder of hij beide verwijzingen correct doorstuurt naar de nieuwe website. Dan voorkom je dat op een van de twee locaties nog de oude website zichtbaar is.

Vast IP-adres

Is je website live en kan iedereen de site al bekijken behalve jij op kantoor? Mogelijk heeft je IT beheerder voor jullie netwerk een IP-adres aangegeven in plaats van een website adres. Op deze manier is je website intern zelfs bereikbaar wanneer de services voor de domeinnaam onbereikbaar zijn. Echter, na de livegang kan dit oude IP-adres blijven bestaan waardoor je nog steeds naar de oude website wordt verwezen. Neem altijd even contact op met je IT beheerder om dit vooraf te vragen of vraag het aan de partij die je website realiseert. Zij weten wel welke vragen ze aan je IT beheerder moeten stellen.

Installatie Google Analytics

Op je nieuwe website zul je vast Google Analytics installeren. Heb je het echter ook al op je huidige website draaien? Is dat niet het geval, installeer het dan alsnog. In de tijd dat je nieuwe website nog niet online is kun je namelijk al wel statestieken verzamelen. Deze kunnen je helpen om, wanneer je nieuwe website online is, te spiegelen of de gewenste verbeteringen ook optreden.

Google Analytics biedt een ruime set aan mogelijkheden om beter zicht te krijgen op het functioneren van je website en te zien waar verbeterpunten liggen. Het kan echter nog wel eens lastig zijn om alle informatie terug te vinden en de juiste ontwikkelstappen te stellen. Natuurlijk kunnen wij je altijd helpen met een stukje website optimalisatie.

Meta-title / Meta-description

Oké, je website is vindbaar met bepaalde zoekopdrachten in Google. Maar hoe zorg je er nu ook voor dat mensen op je link klikken? Dat doe je door de teksten wervend te maken en laten aan te sluiten bij de zoekopdracht.

Binnen het CMS van de website zullen daarom vaak twee kaders zijn gereserveerd. Een voor de Meta-title, dit is de linktitel die je ziet bij een zoekresultaat. En een voor de Meta-descriptions, dit is de korte introtekst onder de link. Voor de Meta-title zijn 70 karakters beschikbaar. Voor de Meta-description 160. Door deze twee correct in te vullen kun je ervoor zorgen dat je zoekresultaat meer aansluit bij de zoekvraag die hoort bij je pagina. En een meer aansluitend zoekresultaat kan natuurlijk weer voor meer bezoekers en conversie zorgen.

meta-title-description

Standaardpagina’s

Binnen je website zijn er altijd enkele standaardpagina’s. Neem bijvoorbeeld een disclaimer, copyright of 404 pagina. Vergeet deze niet in te vullen voordat je website live gaat. Check deze pagina, maar ook andere pagina’s op teksten die tijdens het testen zijn geplaatst. Controleer zeker de 404 pagina ook nog een keer wanneer je geen redirects instelt. In dat geval zullen er namelijk vlak na de lancering nog wel eens mensen op deze pagina belanden.

Interne links

Wanneer je website wordt verhuisd van de testomgeving naar de liveomgeving kan het zijn dat sommige links nog verwijzen naar de testomgeving. Wanneer de testomgeving niet meer beschikbaar is kan dit er zelfs voor zorgen dat content niet meer vindbaar is. Gelukkig zijn er enkele tools beschikbaar om dit snel te controleren. Gebruik Xenu’s link Sleuth voor Windows of Integrity voor Mac.

Is je website al een tijd online, ook dan kan deze controle nuttig zijn. Na verloop van tijd wil je namelijk nog wel eens pagina’s wijzigen of verwijderen. Dat kan ervoor zorgen dat bestaande links niet meer functioneren.

Werking formulieren

Formulieren dien je ook altijd nog even te controleren bij de livegang. Van sommige formulieren kun je misschien niet de gehele werking testen in de testomgeving. Daarnaast kan het altijd voorkomen dat een linklocatie niet correct wordt overgezet. Voer een controle uit als je website net online is om te kijken of alle formulieren correct werken en de mailafhandeling naar behoren is.

Google AdWords

Heb je nog AdWords campagnes lopen? Kijk dan nog even of deze relevant zijn voor je nieuwe website. Bestaan de pagina’s waarnaar je vermeld nog of is de inhoud gewijzigd? Wellicht moet je je campagne ook aanpassen.

Nieuwe URL CMS

Na de livegang kan het zijn dat de URL welke je gebruikt om toegang te krijgen tot het CMS is veranderd. Verwees de oude URL naar de testomgeving en heb je nu een nieuwe URL, gebruik deze dan om in te loggen. Anders kan het zijn dat je aanpassingen doet in de testomgeving terwijl je deze in de liveomgeving zou willen doen. Vraag de partij die je website realiseert anders of ze de testomgeving afsluiten (als dat al niet standaard zou gebeuren).

Gerelateerde berichten

De succesfactoren voor een vindbare website

01/06

Hoe maak ik mijn website vindbaar? Die vraag bereikt mij meerdere malen per week. Een klant is benaderd door een bedrijf dat belooft zijn website hoger in de zoekmachines te krijgen. En onze klant vra...

artikel lezen

Hoe maak ik mijn website vindbaar? In 5 stappen naar een vindbare website

13/06

In het artikel 'De succesfactoren voor een vindbare website' legde ik uit dat techniek, inhoud en populariteit de succesfactoren zijn van een vindbare website. Maar hoe pas je deze kennis toe en kun j...

artikel lezen
Voorwaarden Disclaimer Privacyverklaring
Sluiten